SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka zajęć terapeutycznych w placówkach leczniczych - course description

General information
Course name Metodyka zajęć terapeutycznych w placówkach leczniczych
Course ID 05.6-WP-PSSM-MZT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest specjalistyczne przygotowanie studentów do pracy terapeutycznej z dziećmi i osobami dorosłymi z różnymi schorzeniami przebywającymi w placówkach leczniczych. Student powinien właściwie organizować oddziaływania terapeutyczne i dokonać właściwego doboru form i metod do indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży przebywających w placówkach leczniczych. 

Prerequisites

Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, pedagogika specjalna, pedagogika lecznicza.

Scope

1). Podstawy metodyki kształcenia i wychowania terapeutycznego: metodyka kształcenia dzieci z chorobą przewlekłą, zadania szkoły w placówce leczniczej, cele i zadania placówek terapeutycznych (w szpitalach, klinikach, oddziałach terapeutycznych dziennego pobytu). 2). Placówka o światowo - wychowawcza w zakładzie leczniczym:  planowanie pracy dydaktyczno - wychowawczej. 3). Planowanie metodyki zajęć terapeutycznych na różnych poziomach funkcjonowania dzieci. Praca grupowa i indywidualna. 4). Formy i metody oddziaływań terapeutycznych w placówkach leczniczych wobec osób przebywających w placówkach leczniczych. Specjalistyczne formy oddziaływań wobec osób przejawiających problemy w funkcjonowaniu np. zachowania agresywne, wycofanie.

Teaching methods

Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 Aktywny udział na zajęciach, przygotowanie projektu i  konspektu oraz przeprowadzenie przykładowych zajęć terapeutycznych Ocena całościowa: średnia arytmetyczna z poszczególnych składowych: aktywności studenta, oceny z projektu i konspektu oraz umiejętności praktycznych studenta (przygotowanie warsztatu).

Recommended reading

1. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.

2. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.

3. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 1998.

4. Góralczyk E., Choroba dziecka w Twoim życiu, Warszawa 1996.

5. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2013. 

Further reading

1. Kutscher M.L., Attwood T., Wolff R.R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Tourett’a, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia, Warszawa 2007.

2. Makiełło - Jarża G., Problemy psychologiczne rodzin wychowujących dzieci niepełnosprawne i przewlekle chore [w:] Studia z psychologii i psycholingwistyki: tom poświęcony pamięci M. Przetacznik-Gierowskiej (red.), Magdalena Smoczyńska, Kraków 1998.

3. O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych? , Poznań 2005.

4. Pisula E., Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa 1998. 

5.  Szczupał B., Terapeutyczna rola zajęć plastycznych w pracy pozalekcyjnej z dziećmi przewlekle chorymi w warunkach szpitalnych [w:] Edukacja kreatywna (red.) Ewy A. Zwolińskiej. - Bydgoszcz 2005.

6. Szczupał B., Wspomaganie rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci i młodzieży przewlekle chorych przez wykorzystanie zajęć biblioterapeutycznych [w:] Teraźniejszość i przyszłość osób niepełnosprawnych w kontekście społecznych zmian (red.) G. Miłkowskiej, B.Olszak-Krzyżanowskiej, Zielona Góra - Kraków 2008.

7. Szczupał B., Wykorzystanie książki w terapii dziecka przewlekle chorego w zakładzie leczniczym, [w:] Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie (red.) W. Pilecka i in., Kielce 2005, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej

8. Vopel K., Poradnik dla prowadzących grupy: teoria i praktyka zabaw interakcyjnych, Kielce 2003.

9. Zielińska M., Jak reagować na agresję uczniów? : skuteczne techniki radzenia sobie z problemem, Gdańsk 2012, Harmonia Universalis

 

 

Notes


Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 17-04-2020 14:21)