SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy terapii behawioralnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Podstawy terapii behawioralnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 14.4-WP-PSSM-PTBA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
  • mgr Marzena Ganczar
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przedstawienie tożsamości naukowo-pojęciowej terapii behawioralnej. Scharakteryzowanie celów i zasad terapii behawioralnej z osobą ze spektrum zaburzeń autystycznych.
Przedstawienie technik behawioralnych służących do nauki nowych umiejętności. Ukazanie technik behawioralnych służących redukcji zachowań niepożądanych u osób ze
spektrum zaburzeń autystycznych. Nabycie umiejętności prowadzenia dokumentacji prowadzonej podczas pracy metodą behawioralną.

Prerequisites

Podstawowa wiedza na temat spektrum zaburzeń autystycznych

Scope

WYKŁADY:
Teoretyczne podstawy terapii behawioralnej. Mity związane z terapią behawioralną. Cele i zasady terapii behawioralnej. Metody i narzędzia w pracy skierowanej na zmianę zachowania. 

ĆWICZENIA:

Diagnoza behawioralna i budowanie programu terapeutycznego dla ucznia z autystycznego spektrum zaburzeń. Klasyfikacja technik behawioralnych wykorzystywanych w nauce nowych umiejętności osób ze spectrum autyzmu. Podstawowe narzędzia behawioralne wykorzystywane w eliminowaniu zachowań niepożądanych. Znaczenie prowadzenia dokumentacji w terapii behawioralnej.

 

Teaching methods

Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: kolokwium z treści wykładów.
Zaliczenie z ćwiczeń: praca pisemna (opracowanie behawioralnego programu terapeutycznego na podstawie diagnozy behawioralnej osoby z autyzmem)
Ocena ostateczna: Ocena z ćwiczeń oraz wykładów

Recommended reading

1. Azrin N. H., Besalel V., Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, Gdańsk 2000.
2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
3. Lovaas I. O., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.
4. Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem, red. C. Maurice, Warszawa
2000.
5. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016

Further reading

1. Ayllon T., Jak stosować gospodarkę żetonową i system punktowy, Gdańsk 2000.
2. Hall R. V., Hall M. L., Jak stosować wzmocnienia, Gdańsk 2000.
3. Esveldt-Dawson K., Jak utrwalać wyuczone zachowanie, Gdańsk 2000.
4. Striefel S., Jak uczyć poprzez modelowanie i imitację, Gdańsk 2000.
5. Hall R. V., Hall M. L., Jak stosować systematyczną uwagę i aprobatę”, Gdańsk 2000.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 20-04-2020 19:56)