SylabUZ

Generate PDF for this page

Rewalidacja indywidualna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Rewalidacja indywidualna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-PSSM-RIA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Regina Korzeniowska
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przygotowanie merytoryczne słuchacza do prowadzenia rewalidacji indywidualnej z dzieckiem/uczniem ze spektrum autyzmu, zapoznanie z zasadami organizowania zajęć indywidualnych oraz opracowanie dostosowanego do potrzeb dziecka/ucznia indywidualnego programu zajęć rewalidacyjnych

Prerequisites

Znajomość podstawowych założeń pedagogiki specjalnej, w szczególności w zakresie funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu.

Scope

1) Dokumentacja psychologiczno - pedagogiczna dziecka/ucznia z autyzmem jako kierunek do pracy indywidualnej. 2) Zasady terapii i rewalidacji indywidualnej z dzieckiem/uczniem ze spektrum. 3) Organizacja rewalidacji indywidualnej dostosowanej do potrzeb i możliwości ucznia w środowisku szkolnym i pozaszkolnym - uspołecznianie 4) Program zajęć rewalidacyjnych i jego ewaluacja. 5) Wybrane metody pracy m.in. trening umiejętności społecznych.

Teaching methods

Praca z materiałami źródłowymi, pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń (aktywność, praca na zajęciach, przygotowanie programu).

Recommended reading

1. Kossewska J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków 2009.
2. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: materiały dla nauczycieli. Warszawa 2010.
3. Timms L. A., Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. 60 sytuacji
społecznych i tematów do dyskusji. Warszawa 2012.
4. Gerland G., Prawdziwy człowiek: osobista opowieść o dorastaniu i edukacji w autyzmie. Warszawa 2015.

Further reading

1. McClannahan, Lynn E., Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji : metoda skryptów i ich wycofywania. Gdańsk 2016.
2. Knill M., Programy aktywności: świadomość ciała, kontakt i komunikacja. Warszawa 2009.
3. Olechowska A., Program ruch dla uczenia się w polskiej praktyce edukacyjnej w: Kulesza E.M. red. Warszawa 2011.
4. Sabik M. Szczypczyk A., Zabawy dla dzieci z autyzmem. Gdańsk 2014.
5. Wilde K., Logistyka autyzmu: przewodnik dla rodziców, którzy zmagają się z kładzeniem dziecka spać, treningiem toaletowym, napadami złości, biciem i innymi
wyzwaniami życia codziennego. Gdańsk 2016.

Notes


Modified by dr Regina Korzeniowska (last modification: 22-04-2020 22:33)