SylabUZ

Generate PDF for this page

Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczna w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczna w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-PSSM-SZIA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
  • mgr Marzena Ganczar
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Ukazanie deficytów w obszarze przetwarzania sensorycznego u osób z autystycznego spektrum zaburzeń. Uświadomienie studentom w jaki sposób nieprawidłowy odbiór i przetwarzanie bodźców sensorycznych wpływa na funkcjonowanie osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Dokonanie charakterystyki metod i technik stymulacji polisensorycznej oraz ukazanie możliwości ich zastosowania w różnych środowiskach funkcjonowania osób z autystycznego spektrum zaburzeń.

Prerequisites

Podstawowa wiedza na temat funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu.

Scope

1) Analiza trudności w obszarze odbioru i przetwarzania bodźców sensorycznych u osób z autystycznego spektrum zaburzeń. 2) Nadwrażliwość i niedowrażliwość sensoryczna oraz ich wpływ na zachowanie i funkcjonowanie człowieka. 3) Zaburzenia sensoryczne a budowanie tożsamości. 4) Wpływ zaburzeń sensorycznych na występowanie zachowań trudnych. 5) Diagnoza procesów integracji sensorycznej. 6) Wykorzystanie metody integracji sensorycznej w procesie terapii osób z autystycznego spektrum zaburzeń.

Teaching methods

Dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność i praca na zajęciach oraz przygotowanie pracy pisemnej (na podstawie diagnozy procesów integracji sensorycznej opracowanie ćwiczeń stymulacyjnych oraz dostosowanie środowiska do potrzeb i ograniczeń osoby ze spektrum autyzmu wynikających z zaburzeń sensorycznych).

Recommended reading

1. Ayres A J., Okuniewski J., Dziecko a integracja sensoryczna, Warszawa 2015.
2. Kranowitz C S., Nie – zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie, Gdańsk 2012.
3. Przyrowski Z., Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii, Warszawa 2012.
4. Sher B., Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego, Gdańsk 2013.
5. Sacs O., Mężczyzna który pomylił swoją żonę z kapeluszem, Warszawa 2008.

Further reading

1. Koomar J., Kranowitz C S., Integracja sensoryczna – odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycieli, Gdańsk 2014.
2. Miller L. J., Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Gdańsk 2014.
3. Wagh K., Borkowska M., Integracja sensoryczna na co dzień, Warszawa 2010.
4. Kranowitz C S., Nie – zgrane dziecko w świecie gier i zabaw, Gdańsk 2012.
5. Przyrowski Z., Kwestionariusz rozwoju sensomotorycznego, Warszawa 2013.

Notes


Modified by dr Regina Korzeniowska (last modification: 22-04-2020 23:21)