SylabUZ

Generate PDF for this page

Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-PSSM-WWRDA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Natalia Gumińska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą rozwoju psychospołecznego i funkcjonowania małych dzieci ze spektrum autyzmu oraz organizowania wczesnego wspomagania rozwoju. Poznawanie metod i narzędzi badawczych do badań przesiewowych dzieci z grupy ryzyka autyzmu. Zapoznanie się z modelem wczesnego wykrywania autyzmu u małych dzieci z zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu.
Kształtowanie umiejętności diagnozowania możliwości i potrzeb rozwojowych małego dziecka ze spektrum autyzmu. Kształtowanie umiejętności dobierania i wykorzystywania
metod terapii wspomagających rozwój małego dziecka ze spektrum autyzmu.

Prerequisites

Wiedza z zakresu wspomagania rozwoju dziecka. Podstawowa wiedza z zakresu autyzmu. 

 

Scope

WYKŁADY:
1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem - założenia terminologiczne. 2. Rozpoznawanie symptomów autyzmu u małych dzieci z grupy ryzyka (interakcje społeczne, komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowań i aktywności, problemy sensoryczne). 3. Funkcje i zasady wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem. 4. Wczesne wykrywanie autyzmu u małych dzieci – metody, techniki, narzędzia diagnostyczne (wywiad wstępny, arkusze obserwacyjne, próby eksperymentalne,
testy do badań przesiewowych, skale rozwojowe). 5. Rodzina i nauczyciele w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

ĆWICZENIA:
1. Ocena diagnostyczna: mocnych i słabych stron rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu. 2. Zbieranie i analiza danych z wywiadu z rodzicami i obserwacji w celu opracowania indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. 3. Opracowanie dokumentacji związanej z prowadzeniem IPWWR. 4. Budowanie programu terapeutycznego dla dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (model interdyscyplinarny). 5. Metody terapeutyczne i edukacyjne w pracy z małym dzieckiem ze spektrum autyzmu. Wspieranie umiejętności społecznych, komunikacyjnych oraz rozwoju zabawy u małych dzieci ze spektrum autyzmu – metoda EARLY START DENVER MODEL (ESDM). 

Teaching methods

Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, praca z tekstem.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: kolokwium z treści wykładów.
Zaliczenie z ćwiczeń: aktywność na zajęciach, praca zaliczeniowa.
Ocena ostateczna: Średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń oraz wykładów. 

Recommended reading

1. Ball J., Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi, Gdańsk 2016.
2. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, diadnoza i terapia, Gdańsk 2005.
3. Rogers S. J., Dawson G., Metoda Wczesnego Startu dla Dziecka z Autyzmem - EARLY START DENVER MODEL (ESDM), Kraków 2015.
4. Winczura B. Wczesne rozpoznawanie autyzmu u małych dzieci. Symptomatologia zaburzeń, [w:] Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość, Tom XI,
Niepełnosprawność. Interpretacje teoretyczne i praktyczne, red. T. Żółkowska, J. Buława-Halasz, I. Ramik-Mażewska, Ł. Skryplonek, Szczecin 2015.
5. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków 2006.

Further reading

1. Greenspan S. I., Wieder S., Jak dotrzeć do dziecka z autyzmem? Jak pomoc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime, Kraków 2014.
2. Komender J. Jagielska G., Bryńska A., Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa 2009.
3. Olechnowicz H., Wiktorowicz R., Dziecko z autyzmem. Wyzwalanie potencjału rozwojowego, Warszawa 2012.
4. Pisula E., Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
5. Skórzyńska M., Wczesne diagnozowanie autyzmu – perspektywy i dylematy, [w:] red. B. Wilczura, Autyzm. Na granicy zrozumienia, Kraków 2012.

Notes


Modified by dr Natalia Gumińska (last modification: 26-04-2020 17:41)