SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka edukacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu - course description

General information
Course name Metodyka edukacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu
Course ID 05.6-WP-PSSM-MEPA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Stein-Szała
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu. Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci. Ukazanie możliwości realizacji diagnozy oraz edukacji, terapii i wsparcia dzieci ze spektrum autyzmu w przedszkolu.

Prerequisites

Znajomość zasad dydaktyki specjalnej 

Scope

ĆWICZENIA:

1) Diagnoza funkcjonalna dzieci z ASD jako podstawa organizacji edukacji przedszkolnej.  Diagnoza gotowości szkolnej dzieci z ASD 2) Komunikacja alternatywna i wspomagająca jako jeden z elementów pracy wychowawczo-dydaktycznej umożliwiający realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. 3) Dostosowanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci z ASD 4) Wspomaganie rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego oraz motorycznego dzieci z ASD 5) Metody, zasady i formy pracy w przedszkolu z dziećmi z ASD 6) Rozwój zabawy u dzieci z ASD

Teaching methods

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne  

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 

Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)

Prace pisemne: (1) opracowanie programu edukacyjno-terapeutycznego, (2)  opracowanie scenariusza zajęć grupowych w przedszkolu na podstawie diagnozy przedszkolnej dziecka z autyzmem

Ocena ostateczna: średnia arytmetyczna z uzyskanych ocen  

Recommended reading

  1. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  2. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2012.
  3. Cieszyńska-Rożek J., Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, Kraków 2013.
  4. Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.
  5. Pisula E., Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2016.

Further reading

  1. Grandin T., Byłam dzieckiem autystycznym, Warszawa 1995.
  2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
  3.  Howlin P., Baron – Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012.
  4.  Pisula E, Małe dziecko z Autyzmem. Diagnoza i terapia, Gdańsk 2005.
  5.  Schopler E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.

 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 19-04-2020 10:30)