SylabUZ

Generate PDF for this page

Praktyka zawodowa V Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Praktyka zawodowa V Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.1-WP-PSSM-PRAA5
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 60 4 60 4 Credit

Aim of the course

Poznanie przez studenta zadań charakterystycznych dla przedszkola lub szkoły specjalnej, w której z edukacji korzystają dzieci/uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jak też środowiska, w jakim ona działa. 

Poznanie przez studenta organizacji, statutu i planu pracy oraz programu wychowawczo-profilaktycznego przedszkola lub szkoły specjalnej, w której z edukacji korzystają dzieci/uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Poznanie przez studenta zasad zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w placówce i poza nią. 

Opanowanie przez studenta umiejętności wyciągania wniosków z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. 

Opanowanie przez studenta umiejętności wyciągania wniosków z obserwacji sposobu integracji przez nauczycieli działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych. 

Opanowanie przez studenta umiejętności wyciągania wniosków z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich. 

Opanowanie przez studenta umiejętności zaplanowania i przeprowadzenia zajęć z dziećmi/uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych.

Opanowanie przez studenta umiejętności analizowania, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacji i zdarzeń pedagogicznych zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. 

Ukształtowanie u studenta kompetencji niezbędnych do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami i terapeutami w celu poszerzania swojej wiedzy.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu subdyscyplin pedagogiki specjalnej oraz metodyki rewalidacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Scope

  1. Student w pierwszym tygodniu praktyki powinien przejść szkolenie instruktażowe BHP na terenie placówki, w której realizuje praktykę pedagogiczną. W dalszej kolejności student zapoznaje się ze strukturą placówki oraz zadaniami dotyczącymi organizacji edukacji i terapii dzieci przewlekle chorych oraz              z niepełnosprawnością ruchową powyżej 12 roku życia a także z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną i z zakresem czynności pracowników. Student powinien zapoznać się z obowiązującą w placówce dokumentacją (statut, regulamin Rady Rodziców, regulamin Rady Pedagogicznej, roczny plan pracy wychowawczo-dydaktyczno-terapeutycznej i opiekuńczej itp., system oceniania), a także z dokumentacją nauczyciela-wychowawcy (podstawa programowa, dziennik zajęć, plan pracy wychowawczo-dydaktyczno-terapeutycznej, IPET, klasowy program wychowawczy, plan terapii, plan współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym) oraz zasadami jej prowadzenia.

  2. Student w toku hospitacji różnych zajęć gromadzi materiał obserwacyjny na temat: a) organizowania procesu kształcenia i terapii, w tym doboru metod i form pracy, szczególnie metod aktywizujących, aranżacji przestrzeni i jej wyposażenia, organizacji pracy grupowej, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów oceniania wychowanków, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami; b) organizowania zajęć rewalidacyjnych i terapeutycznych, doboru metod i form pracy, wykorzystania środków dydaktycznych, w tym nowoczesnych technologii, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami.

  3. Student współdziała z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzeniu zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podejmowaniu współpracy ze specjalistami zatrudnionymi w placówce oraz z rodzicami.

  4. Student pełni roli nauczyciela (pedagoga) w zakresie: planowania i współorganizowania zajęć edukacyjnych w placówce, w tym zajęć rewalidacyjnych, z uwzględnieniem zasady indywidualizacji szczególnie pod kątem możliwości psychofizycznych dzieci z niepełnosprawnością i dysfunkcjami, wykorzystania różnych metod, w tym alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, środków dydaktycznych i nowoczesnych technologii, organizacji pracy grupowej, diagnozowania wiedzy i umiejętności dzieci, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami uczniów. Zajęcia prowadzone samodzielnie przez studenta z wychowankami zgodnie z podstawą programową, w tym zajęcia rewalidacyjne, powinny stanowić co najmniej 50% godzin praktyki.

  5. Student analizuje i interpretuje sytuacje pedagogiczne poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, ocenia własne kompetencje, ocenia przebieg prowadzonych zajęć, konsultuje się z opiekunem praktyki, omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studentów.

Teaching methods

Student wykorzystuje różne metody pracy wychowawczej, dydaktycznej, terapeutycznej i rewalidacyjnej z którymi zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Odbycie praktyki w wymiarze godzin przewidzianej w programie studiów potwierdzonej opinią nauczyciela opiekuna praktyki. Podstawą zaliczenia jest terminowe rozliczenie dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.

Recommended reading

1. Kielin J., Klimek-Markowicz K., Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot 2018.

2. Pisula E.: Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.

3. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski, Toruń 2012.

4. Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz, Kraków 2005.

Further reading

1. Autyzm - epidemiologia, diagnoza i terapia, red. T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki, Wrocław 2010.

2. Autyzm i rodzina, red. A. Prokopiak, Z. Palak, Lublin 2017.

3. Dziecko z porażeniem mózgowym. Przewodnik dla rodziców i opiekunów, red. M. Synder, Częstochowa 2002.

4. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Sopot 2010.

 

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 25-04-2020 14:23)