SylabUZ

Generate PDF for this page

Strategic Management - course description

General information
Course name Strategic Management
Course ID 06.9-WM-ZiIP-D-01_19
Faculty Faculty of Mechanical Engineering
Field of study Management and Production Engineering
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. inż. Justyna Patalas-Maliszewska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Project 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Głównym skutkiem kształcenia będzie poznanie metod i narzędzi analizy strategicznej oraz istoty formułowania i wdrażania strategii rozwoju przedsiębiorstwa.

Prerequisites

Mikroekonomia, Podstawy zarządzania.

Scope

Przedmiot stanowi kompleksowe ujęcie znaczenia prowadzenia analizy strategicznej oraz formułowania strategii rozwoju dla przedsiębiorstwa. Pojęcie, geneza i rozwój zarządzania strategicznego, etapy zarządzania strategicznego, metodyka planowania strategicznego, wybrane metody i narzędzia analizy strategicznej: analiza otoczenia dalszego i bliższego (strategiczna karta wyników, metoda Benchmarking, metoda PEST), analiza potencjału przedsiębiorstwa (cykl życia produktu, metody portfelowe: Macierz McKinsey’a, Macierz BCG, analiza SWOT, bilans strategiczny), analiza SPACE. Przewaga konkurencyjna firmy: kluczowe kompetencje, rywalizacja w sektorze, mapa grup strategicznych, koncepcja gron, propozycja aliansów strategicznych dla firmy. Źródła informacyjne analizy strategicznej: budowanie i ochrona systemu informacji strategicznej w przedsiębiorstwie. Proces formułowania i wdrażania strategii rozwoju.

W ramach projektu opracowywane są następujące zagadnienia:

Przygotowanie strategii rozwoju nowego produktu:

  • diagnoza sytuacji: analiza otoczenia dalszego i bliższego: metoda Benchmarking, strategiczna karta wyników, metoda PEST,
  • diagnoza sytuacji:analiza potencjału przedsiębiorstwa (cykl życia produktu, metody portfelowe: Macierz BCG, bilans strategiczny),
  • analiza SWOT,
  • cele strategiczne i cele operacyjne,
  • kierunki działań,
  • wskaźniki monitorowania realizacji strategii.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny. Projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: zaliczenie na ocenę. Ocena wystawiana na podstawie testu pisemnego obejmującego weryfikację znajomości przedmiotowych zagadnień.

Projekt: zaliczenie na ocenę. Ocena wyznaczana na podstawie wyników z projektu - ocena umiejętności związanych z realizacją zadań projektowych.

Ocena końcowa: 50%W, 50% P.

Recommended reading

  • Managing Knowledge Workers - Value Assesment, Methods, and Application tools, J.Patalas-Maliszewska, Springer Verlag, 2013
  • Determinanty rozwoju przedsiębiorstw w aspekcie zarzadzania Wiedzą, J.Patalas-Maliszewska, S.Kłos Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2008 
  • Zarządzanie strategiczne. Koncepcje – metody. Red. R. Krupski Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu wyd. 5 - 2003

Further reading

Notes


Modified by prof. dr hab. inż. Justyna Patalas-Maliszewska (last modification: 16-04-2020 10:30)