SylabUZ
Course name | Teoretyczne podstawy wychowania i kształcenia |
Course ID | 05.07-WP-SP-KP-TPWK |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogical qualifications |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Class | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z istotą i strukturą procesu wychowania, ukazanie funkcjonowania klasy szkolnej jako środowiska wychowawczego, wskazanie na metody poznawania uczniów oraz znaczenie pracy zawodowej nauczyciela.
Brak
Wykłady
Istota i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego struktura, właściwości i dynamika
Funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej - procesy społeczne w klasie
Rozwiązywanie konfliktów w klasie szkolnej
Style kierowania klasą, lad i dyscyplina w klasie szkolnej
Ćwiczenia
Środowiska wychowawcze
Metody, formy, zasady wychowania
Metody poznawania uczniów
Obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy
Rola zawodowa nauczyciela - jakość pracy nauczyciela, projektowanie ścieżki zawodowej, sukces zawodowy, choroby zawodowe nauczycieli.
Znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym
Metody podające, burza mózgów, pogadanka.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach
Konarzewski K., Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, Warszawa 1987.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Łódź 1981.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.
Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2002.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998.
Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Kraków 1998.
de Tchorzewski A., M., (red), Współczesne konteksty wychowania, Bydgoszcz 2002
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 27-04-2020 17:01)