SylabUZ

Generate PDF for this page

Teoretyczne podstawy wychowania i kształcenia - course description

General information
Course name Teoretyczne podstawy wychowania i kształcenia
Course ID 05.07-WP-SP-KP-TPWK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical qualifications
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z istotą i strukturą procesu wychowania, ukazanie funkcjonowania klasy szkolnej jako środowiska wychowawczego, wskazanie na metody poznawania uczniów oraz znaczenie pracy zawodowej nauczyciela. 

Prerequisites

Brak 

Scope

Wykłady

 Istota i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego struktura, właściwości i dynamika 

Funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej - procesy społeczne w klasie

Rozwiązywanie konfliktów w klasie szkolnej

Style kierowania klasą, lad i dyscyplina w klasie szkolnej

Ćwiczenia 

Środowiska wychowawcze

Metody, formy, zasady wychowania

Metody poznawania uczniów

Obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy

Rola zawodowa nauczyciela - jakość pracy nauczyciela, projektowanie ścieżki zawodowej, sukces zawodowy, choroby zawodowe nauczycieli. 

Znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym 

 

Teaching methods

Metody podające, burza mózgów, pogadanka. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach

Recommended reading

Konarzewski K., Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, Warszawa 1987.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Łódź 1981.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2002.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998.

Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Kraków 1998.

de Tchorzewski A., M., (red), Współczesne konteksty wychowania, Bydgoszcz 2002

Further reading

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 27-04-2020 17:01)