SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE z elementami neuropsychologii - course description

General information
Course name Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE z elementami neuropsychologii
Course ID 05.8-WP-PSEW-PKDM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z charakterystyką funkcjonowania dzieci i młodzieży z SPE w nurcie biologicznym. Zapoznanie z oczekiwanymi problemami edukacyjnymi wynikającymi z wymagań podstawy programowej a ograniczeniami związanymi z możliwościami uczniów (nurt rozwojowy i biologiczny). Kształcenie umiejętności organizowania środowiska uczenia się uczniów, projektowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych związanych ze specyficznymi uwarunkowaniami ich rozwoju. Rozwijanie umiejętności diagnozy i dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego odpowiedniego w pracy z dziećmi i młodzieżą z SPE.

Prerequisites

Podstawy psychologii rozwoju dzieci i młodzieży. 

Scope

  1. Problemy rozwojowe - normatywne i nienormatywne.
  2. Charakterystyka funkcjonowania dzieci i młodziezy z SPE w nurcie neuropsychologicznym.
  3. Konsekwencjie SPE i mozliwość wspierania uczniów w świetle celów edukacyjnych.
  4. Kształcenie umiejętności diagnozy i organizowania środowiska uczenia się uczniów, projektowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych zwiazane ze specyficznymi uwarunkowaniami ich rozwoju.
  5. Rozwijanie umiejętności diagnozy i dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego odpowiedniego w pracy z dziećmi i młodzieżą z SPE.

Teaching methods

Wykład, praca z tekstem, metoda projektu praktycznego,  działania-projektowanie zadań i sytuacji edukacyjnych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wyk lady:

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu.

Ćwiczenia:

Przygotowanie pracy kontrolnej. 

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna uzyskanych ocen z wykładu i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2004.  
  2. Cierpiałkowska L., Psychopatologia,  Warszawa 2018. 
  3.  Borkowska A.R., Domańska L., Podstawy neuropsychologii klinicznej dziecka,  Lublin 2008.
  4.  Fischer R. Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.
  5.  Grzybowski P., Spotkania z innymi, Kraków 2011.
  6.  Nowak-Łojewska A., Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń: wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela, Zielona Góra 2011.

 

Further reading

  1. Domańska Ł., Borkowska A.R.,  Podstawy neuropsychologii klinicznej,  Lublin 2008.
  2. Pąchalska M., Rehabilitacja neuropsychologiczna. Procesy poznawcze i emocjonalne,   Lublin 2008. 
  3.  Padesky Ch., Greenberger D., Umysł ponad nastrojem, Zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia, Kraków 2017. 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 15-04-2020 19:46)