SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych II - course description

General information
Course name Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych II
Course ID 05.6-WP-PSEW-DSPE2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Natalia Gumińska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Nabycie wiedzy z zakresu diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych z różnorodnymi zaburzeniami edukacyjnymi i rozwojowymi oraz zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnostycznymi niezbędnymi w warsztacie pracy nauczyciela w przedszkolu i w szkole. 

 

Prerequisites

Teoretyczne podstawy terapii psychologicznej i pedagogicznej dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Podstawy pedagogiki specjalnej. 

 

 

 

 

 

Scope

1. Diagnoza w ujęciu praktycznym - od czego zacząć - formularze diagnostyczne dzieci w grupach rówieśniczych. 2. Zasady postępowania diagnostycznego w badaniach uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i uczniów ze spektrum autyzmu i Zespołu Aspergera, dysfunkcją narządu wzroku, z trudnościami i niepowodzeniami szkolnymi oraz dzieci zdolnych. 3. Standardy adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami wzroku. 4. Standardy narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. 5. Standardy narzędzi diagnostycznych i wspomagających dla dzieci i uczniów zdolnych - test uzdolnień wielorakich, test inteligencji wielorakiej. 6. Diagnoza trudności i niepowodzeń szkolnych dziecka - kryteria diagnostyczne, wyrównywanie szans.

 

Teaching methods

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.

 

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium (50%) z treści ćwiczeń oraz aktywność (25%) i obecność na zajęciach (25%).

Recommended reading

  1. Jastrząb J., Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002.
  2. Paluchowski, W. P., Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007.
  3. Kryteria Diagnostyczne Zaburzeń Psychicznych DSM-5, Wydanie 5, Wrocław 2018.
  4.  Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X Rewizja, Tom I, Warszawa 2012. 

 

Further reading

  1.  Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wersja elektroniczna www.men.gov.pl
  2.  Paluchowski, W. P., Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe, Warszawa 2006.
  3.  Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Gdańsk 2005.
  4.  Czelakowska, D., Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji : rozpoznawanie i kształcenie, Kraków 2007.

 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 16-04-2020 08:33)