SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością słuchową - course description

General information
Course name Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością słuchową
Course ID 05.6-WP-PSEW-MKNS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Dostarczenie studentom wiedzy na temat  kształcenia dzieci/uczniów głuchych oraz niedosłyszących w systemie inkluzyjnym. Ukazanie studentom konieczności indywidualnego  podejścia do dzieci/uczniów z niepełnosprawnością słuchową, a także zapewnienia im wsparcia w zakresie społecznego funkcjonowania w grupie.

Prerequisites

Usystematyzowana podstawowa wiedza z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych w zakresie niepełnosprawności słuchowej. 

Scope

Ćwiczenia: 

1) Podstawowe kierunki i metody pracy z osobami  z uszkodzonym narządem słuchu. 2) Możliwości i ograniczenia dotyczące realizacji podstawy programowej przez dzieci/uczniów głuchych i niedosłyszących. 4)  Indywidualizacja – konieczność dostosowania treści, metod, środków, organizacji nauczania do możliwości indywidualnych dzieci/uczniów z niepełnosprawnością słuchową. 4) Planowanie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem idei projektowania uniwersalnego i zasady indywidualizacji. 5) Ocenianie osiągnięć dydaktycznych i społecznych uczniów z niepełnosprawnością słuchową. 6) Integracja społeczna dzieci/uczniów z niepełnosprawnością słuchową z rówieśnikami w grupie - możliwości wsparcia. 7) Współpraca z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością słuchową. 

Teaching methods

Ćwiczenia: 

Praca z książką, pokaz z instruktażem, warsztat nabywania wybranych umiejętności, film dydaktyczny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: 

Ocena za konspekt. 

Ocenę końcową stanowi ocena za konspekt zajęć edukacyjnych.

Recommended reading

 

  1. Doroszewska J., Pedagogika specjalna, tom II, Wrocław 1989.
  2. Korendo M., Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych, Kraków 2009. 
  3. Korzon A., Plutecka K., Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków 2010.
  4. Tomaszewski P., Język dzieci głuchych: wskazówki dla edukacji szkolnej, „Szkoła Specjalna” 2005, nr 3, s. 167-181.
  5. Stachyra J.,  Zdolności poznawcze i możliwości umysłowe uczniów z uszkodzonym słuchem, Lublin 2001.

Further reading

  1. Buryn U., Hulboj T., Kowalska T., Podziemska M., Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, Warszawa 2001. 
  2. Bieńkowski J., Matematyka: poradnik nauczyciela szkoły dla głuchych, Warszawa 1980, 
  3. Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2006.
  4. Z. Orłowska-Popek, Emocje w wypowiedziach uczniów niesłyszących, Kraków 2011. 
  5. Szczepankowski B., Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego: audiofonologia pedagogiczna, Warszawa 2009. 
  6. Zielińska J., Edukacja dzieci głuchych w społeczeństwie informacyjnym, Toruń 2005. 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 15-04-2020 19:47)