SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością intelektualną - course description

General information
Course name Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością intelektualną
Course ID 05.6-WP-PSEW-MKNI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Dostarczenie studentom wiedzy na temat  kształcenia dzieci i uczniów z lekką niepełnosprawnością inetelktualną w systemie inkluzyjnym. Ukazanie studentom konieczności indywidualnego  podejścia do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, a także zapewnienia im wsparcia w zakresie społecznego funkcjonowania w grupie.

Prerequisites

Podstawy wiedzy z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych dotyczących niepełnosprawności intelektualnej.

Scope

Ćwiczenia: 

1) Podstawowe kierunki i metody pracy z osobami  z niepełnosprawnością intelektualną. 2) Możliwości i ograniczenia dotyczące realizacji podstawy programowej przez dzieci/uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 4)  Indywidualizacja – konieczność dostosowania treści, metod, środków, organizacji nauczania do możliwości indywidualnych dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. 4) Planowanie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem idei projektowania uniwersalnego i zasady indywidualizacji. 5) Ocenianie osiągnięć dydaktycznych i społecznych uczniów z niepełnosprawnością  intelektualną. 6) Integracja społeczna dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną z rówieśnikami w grupie - możliwości wsparcia. 7) Współpraca z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. 

Teaching methods

Ćwiczenia:

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, praca z tekstem. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: ocena za konspekt oraz aktywność na zajęciach. 

Ocena końcowa jest oceną za przygotowany konspekt oraz aktywność na zajęciach.

Recommended reading

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Dzieci z zaburzeniami łączonymi: trudne ścieżki rozwoju, red. B. Winczura, Kraków 2012.
  3. Janiszewska-Nieścioruk Z., Maciarz A., Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2006.
  4. Kutscher M.L., Dzieci z zaburzeniami łączonymi, Warszawa 2007
  5. Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, red. Z. Janiszewska-Nieścioruk, Kraków 2007.

Further reading

  1. Lipińska - Lokś J.,  Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością w klasach integracyjnych, Zielona Góra 2011.
  2. Lubińska-Kościółek E., Wołoszczuk K., Ocena i wspomaganie zdolności intelektualnych uczniów szkoły specjalnej, Kraków 2016. 
  3. Wyczesany J., Oligofrenopedagogika, Kraków 1997.
  4. Smykowska D., Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, Kraków 2006.
  5. Wlazło M., Kształcenie literacko-kulturowe w szkole specjalnej: dialog na lekcjach języka polskiego z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim, Szczecin 2003. 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 15-04-2020 19:44)