SylabUZ
Course name | Wprowadzenie do metodologii badań naukowych |
Course ID | 05.9-WP-PSSM-WdMBN |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z pojęciami nauka, wiedza potoczna i wiedza naukowa, funkcjami nauki, cechami praktyki badawczej, Zdefiniowanie pojęć badanie, badanie naukowe oraz proces badawczy. Zaznajomienie studentów ze specyfiką badań społecznych. Scharakteryzowanie poszczególnych paradygmatów i podejść badawczych w naukach społecznych oraz podstawowymi założeń prowadzenia badań ilościowych i jakościowych. Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych, doboru adekwatnego do wybranego paradygmatu celu badań.
Brak.
Wykłady
Praktyka badawcza i praktyka pedagogiczna jako praktyki społeczna. Rodzaje wiedzy - wiedza potoczna a wiedza naukowa. Nauka - pojęcie, funkcje i współczesna klasyfikacja. Specyfika nauk społecznych. Wyjaśnianie i rozumienie jako procedury naukowe. Pojęcie paradygmatu i teorii naukowej. Paradygmaty w pedagogice. Orientacje metodologiczne w pedagogice. Podejścia badawcze - podejście pozytywistyczne i interpretatywne. Etapy procesu badawczego. Badania ilościowe i jakościowe. Etyczne aspekty badań społecznych
Ćwiczenia
Analiza przykładów projektów badawczych jakościowych i ilościowych - wskazanie podstawowych elementów, podobieństw i różnic. Etapy procesu badawczego w paradygmacie badań ilościowych i jakościowych. Analiza propozycji przedmiotu badań w podejściu jakościowych i ilościowych. Konceptualizacja przedmiotu badań. Formułowanie celu badań i problemów badawczych.Problemy etyczne w badaniach społecznych.
Wykłady – wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia – dyskusja, praca w małych grupach, praca z materiałem źródłowym; metody oparte na działaniu praktycznym – przygotowanie propozycji przedmiotu badań, konceptualizacji przedmiotu badań oraz celu badań i problemów badawczych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie minimum 55% punktów możliwych do uzyskania w teście z całości nauczanych treści. Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu osób szczególnie zaangażowanych w realizację zadań w ramach ćwiczeń na wniosek prowadzącego ćwiczenia.
Laboratorium
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest wykonanie wszystkich zadań przewidzianych w ramach ćwiczeń, a w szczególności przygotowanie propozycji przedmiotu badań, konceptualizacji przedmiotu badań oraz celu badań i problemów badawczych. Każde zadanie będzie na bieżąco oceniane. Ocena końcowa z ćwiczeń ustalana będzie następująco: od 55% punktów ocena dostateczna, od 65% punktów ocena dostateczna plus, od 75% punktów ocena dobra, od 85% punktów ocena dobra plus, od 95% punktów ocena bardzo dobra.
Modified by dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (last modification: 26-04-2020 16:22)