SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodologia badań jakościowych w pedagogice - course description

General information
Course name Metodologia badań jakościowych w pedagogice
Course ID 05.6-WP-PSSM-MBJ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z strategią jakościową prowadzenia badań w pedagogice. W ramach przedmiotu student poznaje specyfikę realizowania badań w tym podejściu, potrafi je scharakteryzować oraz dobrać odpowiadające jemu metody, techniki i narzędzia badawcze. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejścia jakościowego, opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, poprzez dobór metod i technik badań,  konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych.

Scope

Wykłady

Charakterystyka metodologii badań jakościowych w pedagogice. Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia jakościowego pedagogice. Wybrane metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań jakościowych w pedagogice -  metoda studium przypadku, metoda biograficzna, obserwacja niestandaryzowana, wywiad niestandaryzowany. Wyzwania pojawiające się w trakcie realizacji projektów badawczych realizowanych w ramach podejścia jakościowego. Specyfika danych jakościowych oraz techniki ich analizy.

Laboratorium 

Określenie przedmiotu badań, formułowanie celu badań i problemów badawczych. Wybór metody i techniki badań - metoda studium przypadku, metoda biograficzna, obserwacja niestandaryzowana, wywiad niestandaryzowany. Przygotowanie narzędzia badawczego. Planowanie, organizacja i realizacja badań. Zapoznanie się z przykładowymi projektami badawczymi w podejściu jakościowym pod kątem analizy zebranego materiału badawczego.

 

Teaching methods

Wykłady – wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.

Laboratorium – dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celu i problemów badawczych, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja), prezentacja problematyki przez studentów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do uzyskania w teście z całości nauczanych treści. Ocena z testu wyznaczana jest następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.

Laboratorium

Warunkiem zaliczenia laboratorium jest przygotowanie jakościowego projektu badawczego (od postawienia celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników poprzez przygotowanie wybranego ilościowego narzędzia badawczego do zaplanowanie, organizacja i realizacja badań). Każdy etap realizacji projektu będzie na bieżąco oceniany. Ocena końcowa z laboratorium ustalana będzie następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.

Recommended reading

  1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.
  2. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
  3. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa 2009.
  4. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.
  5. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
  6. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008

Further reading

  1. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  2. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
  3. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  4. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.

Notes


Modified by dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (last modification: 26-04-2020 16:40)