SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodologia badań ilościowych w pedagogice - course description

General information
Course name Metodologia badań ilościowych w pedagogice
Course ID 05.9-WP-PSSM-MBI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z strategią ilościową prowadzenia badań w pedagogice. W ramach przedmiotu student poznaje specyfikę realizowania badań w tym podejściu, potrafi je scharakteryzować oraz dobrać odpowiadające jemu metody, techniki i narzędzia badawcze. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejścia ilościowego opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celów badawczych, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników poprzez dobór metod i technik badań, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych do realizacji badań.

Prerequisites

Posiadanie wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie realizacji przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych.

Scope

Charakterystyka metodologii badań ilościowych w pedagogice. Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia ilościowego w pedagogice. Określenie przedmiotu badań, formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez badawczych, zmiennych oraz wskaźników. Wybrane metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań ilościowych w pedagogice -  technika ankiety, wywiadu standaryzowanego, technika obserwacji standaryzowanej, metoda socjometryczna, metoda eksperymentu pedagogicznego. Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego. Planowanie, organizacja i realizacja badań. Wyzwania pojawiające się w trakcie realizacji projektów badawczych realizowanych w ramach podejścia ilościowego. Specyfika danych ilościowych.

Teaching methods

Dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja i realizacja badań), prezentacja wybranej problematyki przez studentów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie ilościowego projektu badawczego (od postawienia celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników poprzez przygotowanie wybranego ilościowego narzędzia badawczego do zaplanowanie, organizacja i realizacja badań). Każdy etap realizacji projektu będzie na bieżąco oceniany. Ocena końcowa z laboratorium ustalana będzie następująco: od 55% punktów ocena dostateczna, od 65% punktów ocena dostateczna plus, od 75% punktów ocena dobra, od 85% punktów ocena dobra plus, od 95% punktów ocena bardzo dobra.

Recommended reading

  1. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  3. Pilch T., Bauman T, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010. 
  4. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Warszawa 2010. 
  5. Hajduk E.,  Hipoteza w badaniach społecznych, Zielona Góra 2006.

Further reading

  1. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
  2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
  3. Żegnałek K. Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki 2010. 

Notes


Modified by dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (last modification: 26-04-2020 15:20)