SylabUZ

Generate PDF for this page

Praca z rodziną osoby z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - course description

General information
Course name Praca z rodziną osoby z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Course ID 05.6-WP-PSM-MPRC
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Helena Ochonczenko
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Nabycie wiedzy o strukturze i zasadach funkcjonowania systemu rodzinnego oraz cyklu życia rodziny - w szczególności problemów rodziny (społecznych, psychologicznych, emocjonalnych, opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, socjalnych itp.) w sytuacji niepełnosprawności i/lub choroby jej członka.  Poznanie i nabycie umiejętności planowania form i metod pracy z rodziną osoby przewlekle, terminalnie chorej i z niepełnosprawnością ruchową. Poznanie istoty wsparcia społecznego oraz podmiotów wsparcia rodziny z osobą przewlekle, terminalnie chorą i z niepełnosprawnością ruchową w środowisku lokalnym ( tym: problemów opieki paliatywnej i hospicyjnej). Opanowanie umiejętności planowania współpracy z rodziną i jej realizacji w ramach form indywidualnych i grupowych.

 

 

Prerequisites

Podstawowa wiedza dotycząca rodziny, jako środowiska życia człowieka. Zagadnienia zdrowia i choroby. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju i osobowości dziecka/osoby dorosłej, psychologii wychowawczej.

Scope

  • Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny.
  • Fazy cyklu życia rodziny – charakterystyka najczęstszych problemów w poszczególnych fazach i sposobów radzenia sobie z nimi.
  • Osoby przewlekle, terminalnie chore i osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu – istota zagadnień, wpływ choroby/niepełnosprawności na funkcjonowanie społeczne, postrzeganie siebie.
  • Stosunek rodziny do osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu i osoby przewlekle i terminalnie chorej i do programu jej usprawniania.
  • Indywidualne i instytucjonalne wsparcie rodziny z osobą z niepełnosprawnością narządu ruchu, osobą przewlekle chorą, osobą chorą terminalnie – pojęcie i rodzaje wsparcia, umiejętności i techniki przydatne w pracy osoby udzielającej wsparcia, podmioty wsparcia w środowisku lokalnym. Rola spotkania/rozmowy na poziomie: opiekun – osoba chora terminalnie/z niepełnosprawnością narządu ruchu ( w tym: lęk przed śmiercią).
  • Problemy opieki paliatywnej i hospicyjnej. Ruch Hospicyjny w Polsce.
  • Praca z rodziną na terenie placówek wsparcia – zapotrzebowanie na współpracę, bariery współpracy, indywidualne i grupowe formy i zasady współpracy.
  • Wybrane techniki terapii rodzin i możliwość wykorzystania ich elementów w pedagogicznej pracy z rodziną z osobami: z niepełnosprawnością narządu ruchu, przewlekle i terminalnie chorymi, w szczególności rozwiązywaniu problemów emocjonalnych, opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, socjalnych, społecznych dzieci, rodziców i opiekunów dzieci/osób dorosłych.
  • Pedagigizacja i psychoedukacja  rodziny osób z niepełnosprawnością narządu ruchu, osób przewlekle i terminalnie chorych – opracowanie scenariuszy spotkań z rodzinami na temat kompetencji pomocowych, trudności związanych z opieką, leczeniem i terapią.

Teaching methods

Dyskusja, burza mózgów, indywidualna prezentacja problematyki, praca grupowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach. Praca kontrolna nt.. wybranego zagadnienia. Przygotowanie scenariuszy spotkań z rodziną z osobą przewlekle, terminalnie chorą  i rodziną z osobą z niepełnosprawnością  narządu ruchu. Przygotowanie projektu dot. jednej z form wsparcia rodziny z osobą przewlekle, terminalnie chorą  lub rodziną z osobą z niepełnosprawnością  narządu ruchu.

 Ocena wystawiona będzie na  podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.

Ocena z przedmiotu

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium.

Recommended reading

  • Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001.
  • Bełza - Gajdzica M., Gajdzica Z., Prysak D., (Nie)łatwe drogi wchodzenia w dorosłość przez osoby z niepełnosprawnością,  Wrocław 2017.
  • Borzyszkowska H., Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole, (w: ) Sowa J. Pedagogika specjalna w zarysie, Rzeszów 1998.
  • Dolińska-Zygmunt G. (red.). Podstawy psychologii zdrowia, Wrocław 2001.
  • Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007,
  • Kawczyńska-Butrym Z., Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość, Lublin 2008.
  • Kościńska E., Edukacja zdrowotna seniorów i osób przewlekle chorych, Bydgoszcz 2012.
  • Nowicka A., Bąbka J.(red.), Człowiek i jego rodzina wobec utraty zdrowia i sprawności, Lubin 2010.
  • Ochonczenko H., Samopomoc społeczna w służbie ludzkiemu cierpieniu, W: Bartkowiak E., Prufer P. (red.), Cierpienie (Dylematy egzystencjalne, T.1),  Zielona Góra 2009.
  • Orońska A. Opieka nad umierającym, Terapia 2011; 10: 9-12
  • Penczek M., Szafrańska A., Wybrane przestrzenie niepełnosprawności. Teoria, Diagnoza, Badania, Kraków 2018.
  • Sęk H., Cieślak R. (red.). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie,  Warszawa 2004.
  • Strugała M., Talarska D., Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych, Warszawa 2013.
  • Woynarowska A., Belzyt J., Doświadczenia niepełnosprawności w przestrzeniach spotkania, Lublin 2015.
  • Watson M. S., Lucas C. F., Hoy A. M., Back J. N., (red.), Opieka Paliatywna, Wrocław 2007

Further reading

  • Bishop G.D.,Psychologia zdrowia,  Wrocław 2000.
  • Drabik J., Aktywność fizyczna w treningu zdrowotnym osób dorosłych, Gdańsk 1996.
  • Górecki M., Hospicjum w służbie umierających, Warszawa 2000.
  • Kozłowska A., Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka, Warszawa 2000.
  • Kuński H., Elementy zdrowotne rekreacji fizycznej osób w wieku średnim, Warszawa 1985.
  • Krajewska-Kułak E, Łukaszuk C, Jankowiak B. (red.), W drodze do brzegu życia. Tom IV, Białystok 2008.
  • Kübler–Ross E., Rozmowy o śmierci i umieraniu, Poznań 1998.
  • Maciarz A., Janiszewska-Nieściuruk Z., Ochonczenko H. (red.), Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i w środowisku lokalnym, Zielona Góra 2001.
  • Ochonczenko H., Kryteria udzielania pomocy ludziom niepełnosprawnym, (w:) Ochonczenko H., Liderzy środowiska lokalnego wobec osób niepełnosprawnych, Zielona Góra 2000.
  • Sygit K., Problemy zdrowotne i społeczne seniorów, Szczecin 2010.
  • de Walden-Gałuszko K., U kresu. Opieka psychopaliatywna, czyli jak pomóc choremu, rodzinie i personelowi medycznemu środkami psychologicznymi, Gdańsk 2000.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 09:52)