SylabUZ

Generate PDF for this page

Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu - diagnoza różnicowa - course description

General information
Course name Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu - diagnoza różnicowa
Course ID 05.6-WP-PSSM- CSA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Natalia Gumińska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Exam

Aim of the course

Zapoznanie z podstawami diagnozy różnicowej spektrum autyzmu. Omówienie różnic i podobieństw Zespołu Aspergera i autyzmu. 

 

Prerequisites

Podstawy diagnostyki i pedagogiki specjalnej. 

Scope

Wykłady:

1. Symptomologia, etiologia i diagnoza spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera. 2. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM - 5 (ICD-11). 3. Koncepcje i podejścia do ASD na przestrzeni lat. 4. Diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu. 5. Wczesne wykrywanie autyzmu. 6. Autyzm vs inne zaburzenia rozwoju.

Ćwiczenia:

1. Rys historyczny badań nad autyzmem - epidemiologia autyzmu w kraju i za granicą. 2. Typologia osób z autyzmem, charakterystyka Ich funkcjonowania i trudności.
3. Możliwości i ograniczenia w diagnozie - studium przypadku. 4. Metody, narzędzia diagnostyczne. 5. Diagnoza różnicowa.

Teaching methods

 Wykład konwersatoryjny, pokaz, praca z tekstem, praca w grupach. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: egzamin ustny lub pisemny. 

Ćwiczenia: projekt, aktywność na zajęciach, obecność.

Ocena końcowa: średnia ocen z wykładu i ćwiczeń.  

Recommended reading

  1. Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2006.
  2. Pisula  E., Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Gdańsk 2012.
  3. First M.B., DSM-5, Diagnostyka różnicowa, Wrocław 2016.
  4. Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju, red. B. Winczura, Kraków 2012.
  5.  Pisula E., Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.

Further reading

  1. Attwood T.,  Terapia poznawczo-behawioralna (CBT). W: L. H. Willey (red.), Zespół Asgergera w okresie dojrzewania, Warszawa 2006.
  2.  Autyzm. Na granicy poznania,  red. B. Winczura, Kraków 2009.
  3.  Grandin T., Panek R., Mózg autystyczny, Kraków 2016.
  4. Piszczek M., Autyści. Jak odbierają i rozumieją świat, Warszawa 2013.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 17-04-2020 10:04)