SylabUZ

Generate PDF for this page

Teoria i praktyka pracy socjalnej - nowe tendencje - course description

General information
Course name Teoria i praktyka pracy socjalnej - nowe tendencje
Course ID 14.5-WP-PSD-TPPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Elżbieta Lipowicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Dostarczenie pogłębionej wiedzy z zakresu nowych wyzwań w pracy socjalnej na rzecz wybranych osób i grup społecznych zagrożonych marginalizacją i ekskluzją. Ukazanie  różnorodnych koncepcji teoretyczno-praktycznych w pracy socjalnej – pomocy społecznej, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy i świadomego wyboru programów, stosowanych metod i technik w pracy z klientem indywidualnym , grupowym i środowiskowym.

Prerequisites

 Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki społecznej, socjologii rodziny, psychologii rozwojowej

Scope

Wykłady
W poszukiwaniu dobrych praktyk pracy socjalnej ; PSSR – praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach; dylematy teorii i praktyki aktywizacji w pomocy społecznej – miedzy teoria a praktyką i złożonością współczesnych uwarunkowań; między biernością a bezradnością klientów pomocy społecznej wyzwaniem dla pracy socjalnej, case managment jako forma koordynacji usług społecznych; strategie interwencji kryzysowej wobec uchodźców jako nowe-stare wyzwanie dla pracy socjalnej pomocy społecznej.
Ćwiczenia
Omówienie grupy zjawisk utrwalających zjawisko wykluczenia społecznego i ekskluzji; 
Profesjonalizm w pracy socjalnej; analiza wybranych kryzysów życiowych i sposobów ich przezwyciężania; profesjonalizm w pracy socjalnej; dylematy etyczne i wypalenie zawodowe.  
 

Teaching methods

Wykłady: prowadzone metodą konwersatoryjną z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych;
Ćwiczenia: metody aktywizujące - praca w grupach; dyskusja – analiza wybranych przypadków; projektowanie pracy z klientem, grupami i społecznością lokalną
 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: zaliczenie w formie pisemnej – pytania otwarte punktowane w treści obejmujące zagadnienia z wykładów i literatury obowiązkowej. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 60 %  punktów. 
Ćwiczenia : ocena opracowania i prezentacji wybranego  z programu zagadnienia – 60% oceny; indywidualna aktywność na zajęciach i pracy w grupie 40% oceny .
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen wszystkich form zajęć.
 

Recommended reading

Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych: z teorii i praktyki pracy socjalnej, (red.) E.Włodarczyk, I.Cytlak, Poznań 2011.
Profesjonalna praca socjalna, nowy paradygmat czy niedokończone zadanie?, (red.) K.Piątek, K.Szymańska-Zybertowicz, Toruń 2011.
Szczepkowski J., Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 2010
 

Further reading

Kubacka-Jasiecka D., Interwencja kryzysowa, pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010.
James R.K., Burl E.G., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.
Rodzina w lokalnym systemie pomocy, (red.) Czarnecka S., Majer R., Mirowska <. Częstochowa 2005.
Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Warszawa 2009.
 

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 10:50)