SylabUZ

Generate PDF for this page

Social Gerontology - course description

General information
Course name Social Gerontology
Course ID 12.9-WP-PSD-GS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest pogłębienie z zakresu gerontologii, kluczowych pojęć i mechanizmów prowadzących do zmian społeczno-demograficznych, starzenia się społeczeństw oraz konsekwencji indywidualnego oraz procesu starzenia się jednostki i społeczeństwa. 

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu rozwoju człowieka w cyklu życia oraz podstawowa orientacja w płaszczyźnie zjawisk społecznych zachodzących w rodzinie i społeczeństwie.  

Scope

Wykłady
Charakterystyka dyscypliny - gerontologia społeczna (wybrane teorie), psychologiczne starzenie się człowieka, faza starości w cyklu życia człowieka, kryzysy w fazie starości, poradnictwo dla ludzi starszych, instytucje wsparcia społecznego dla seniorów.
Ćwiczenia
Specyfika poradnictwa dla ludzi starszych (opieka a pomoc; doradca – geragog); instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy poradnictwa; problemy ludzi starszych (strategie radzenia w konkretnej sytuacji problemowej). Człowiek stary w rodzinie, relacje międzypokoleniowe w rodzinach, poczucie jakości życia osób starszych.
 

Teaching methods

Wykład
wykład tradycyjny, interakcyjny, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Ćwiczenia
praca z dokumentem źródłowym, symulacja, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.  
 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład
Uzyskanie pozytywnej oceny z testu wiedzy
Ćwiczenia 
Ocena przygotowanych przez studentów opracowań z wybranych zagadnień programowych oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
Ocena z przedmiotu 
Ocena końcowa  jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu
 

Recommended reading

1.    Psychologia rozwoju człowieka T II , pod red. Hawras-Napierała B, Trempała J,  Warszawa 2001 
2.    Hurner S.J, Helms D.B. Rozwój człowieka 1999
3.    Szatur-Jaworska B, Błędowski D, Dzięgielewska M, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006, 
4.    Gerontologia dla pracowników socjalnych, pod red. K. Wiśniewskiej-Roszkowskiej, warszawa 1982 
5.    J. Rembowski, Psychologiczne problemy starzenia się człowieka, warszawa-Poznań, 1984
6.    A.Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn, 2005
 

Further reading

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 07-05-2020 19:29)