SylabUZ

Generate PDF for this page

Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy opiekuna-wychowawcy - course description

General information
Course name Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy opiekuna-wychowawcy
Course ID 05.9-WP-PEDD-TPOW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
  • dr Elżbieta Turska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy opiekuna - wychowawcy;

Wskazanie na:kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze opiekuna-wychowawcy; potrzebę rozwoju zawodowego; potrzebę stymulowania aktywności poznawczej wychowanków; znaczenie autorytetu opiekuna-wychowawcy; moderowanie interakcji między wychowankami; rolę opiekuna-wychowawcy jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy  z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;


 

Prerequisites

Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki ogólnej, pedeutologii oraz współczesnych problemów opieki i wychowania.

Scope

WYKŁADY

Rola zawodowa opiekuna - wychowawcy: założenia, unormowania prawne. Odpowiedzialność za podopiecznych - wychowanków.  Indywidualny i społeczny wymiar tożsamości opiekuna-wychowawcy. Etyczny wymiar pracy. Doskonalenie zawodowe.Planowanie pracy. Zespół wypalenia zawodowego w pracy opiekuna - wychowawcy: ryzyko wystąpienia i sposoby przeciwdziałania.

ĆWICZENIA

Umiejętności i techniki przydatne w pracy opiekuna - wychowawcy(np. techniki relaksacyjne, sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, efektywne planowanie pracy).  Określenie własnych zasobów w pracy opiekuna-wychowawcy oraz wyznaczanie dróg rozwoju zawodowego Rozwijanie umiejętności określania własnej tożsamości w aspekcie indywidualnym i społecznym. Wykorzystanie indywidualnych zasobów w rozwijaniu aktywności i zainteresowań wychowanków. Wyzwania w pracy opiekuna - wychowawcy (praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, praca z dzieckiem odmiennym kulturowo, itp.). Współpraca opiekuna - wychowawczy z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami, instytucjami w środowisku lokalnym (np. ośrodkiem pomocy społecznej, komisją rozwiązywania problemów alkoholowych, sądem rodzinnym, policją,  itp.).

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny i dialogowy, prezentacja multimedialna

Ćwiczenia: dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: test pisemny z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Zaliczenie z ćwiczeń:  ocena przygotowania i pracy studenta na zajęciach, kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena ostateczna:  średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Czekaj K., Zarzycka A., K. Skierska-Pięta (2011): Poradnik. Dobre praktyki – zawód wychowawca, Sosnowiec.
  2. Fengler J. (2001). Pomaganie męczy. Gdańsk.
  3. Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra.
  4. ´Gajewska, G. G. i Zapeński, P. (2018). Odpowiedzialność w edukacji versus dylematy etyczne pedagogów w kreowaniu postaw jednostkowych uczniów. Horyzonty Wychowania, 17 (41), 135 – 148, DOI: 10.17399/HW.2018.174109.
  5. Olbrycht K. (1995), Odpowiedzialność pedagoga. W: Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna, t.2, Katowice.
  6. Ferenz K., Kozioł E. (2002) (red.), Kompetencje nauczyciela- wychowawcy, Zielona Góra.
  7. Wybrane artykuły z czasopisma: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” z ostatnich 6 lat.
  8. Regulacje prawne zawodu opiekuna wychowawcy (oświatowe i pomocy społecznej).
  9. Szczęsna, A. (2010). Wsparcie społeczne w rozwoju zawodowym nauczycieli. Zielona Góra: OW UZ.
  10. Turska E. (2013), Indywidualne i społeczne wymiary tożsamości przyszłych pedagogów, OW UZ, Zielona Góra.
  11. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Further reading

  1. Babiuch M. (2002): Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, Warszawa.
  2. Boćwińska-Kiluk B. (2000): Kilka uwag o sylwetce i powinnościach wychowawcy, "Opieka Wychowanie Terapia"  nr 4.
  3. Chełstowska Z. (2000): Co to znaczy dobry wychowawca? "Nowa Szkoła"  nr 8.
  4. Gajewska, G. (2011). Wychowawcy świetlic szkolnych o swoich sukcesach, problemach, pracy i warsztacie. Sondaż ogólnopolski 2009 – 2010. W: Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy. Scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra: PEKW Gaja, 54-91.
  5. Golińska L., Świętochowski W. (1998):  Temperamentalne i osobowościowe determinanty wypalenia zawodowego nauczycieli, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5.
  6.  Górnicka, B. (2015). Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki.
  7. Gruca – Miąsik, U. (2018). Rozumowanie moralne  - osoba, rozwój, wychowanie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, ISBN 978-83-7996-574-8.
  8. King G. (2004): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk.
  9. Stefaniak G. (2003): W poszukiwaniu dobrego wychowawcy, "Nowe w Szkole", nr 3.
  10. Urbaniak - Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  11. Taylor, Ch. (2017). Zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży. Poradnik dla terapeutów, opiekunów i pedagogów. Sopot: GWP.
  12. Aktualne akty prawne dotyczące treści składających się na realizowany przedmiot.
  13. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Notes


Modified by dr Elżbieta Turska (last modification: 29-04-2020 23:18)