SylabUZ
Course name | Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy opiekuna-wychowawcy |
Course ID | 05.9-WP-PEDD-TPOW |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy opiekuna - wychowawcy;
Wskazanie na:kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze opiekuna-wychowawcy; potrzebę rozwoju zawodowego; potrzebę stymulowania aktywności poznawczej wychowanków; znaczenie autorytetu opiekuna-wychowawcy; moderowanie interakcji między wychowankami; rolę opiekuna-wychowawcy jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki ogólnej, pedeutologii oraz współczesnych problemów opieki i wychowania.
WYKŁADY
Rola zawodowa opiekuna - wychowawcy: założenia, unormowania prawne. Odpowiedzialność za podopiecznych - wychowanków. Indywidualny i społeczny wymiar tożsamości opiekuna-wychowawcy. Etyczny wymiar pracy. Doskonalenie zawodowe.Planowanie pracy. Zespół wypalenia zawodowego w pracy opiekuna - wychowawcy: ryzyko wystąpienia i sposoby przeciwdziałania.
ĆWICZENIA
Umiejętności i techniki przydatne w pracy opiekuna - wychowawcy(np. techniki relaksacyjne, sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, efektywne planowanie pracy). Określenie własnych zasobów w pracy opiekuna-wychowawcy oraz wyznaczanie dróg rozwoju zawodowego Rozwijanie umiejętności określania własnej tożsamości w aspekcie indywidualnym i społecznym. Wykorzystanie indywidualnych zasobów w rozwijaniu aktywności i zainteresowań wychowanków. Wyzwania w pracy opiekuna - wychowawcy (praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, praca z dzieckiem odmiennym kulturowo, itp.). Współpraca opiekuna - wychowawczy z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami, instytucjami w środowisku lokalnym (np. ośrodkiem pomocy społecznej, komisją rozwiązywania problemów alkoholowych, sądem rodzinnym, policją, itp.).
Wykład: wykład konwencjonalny i dialogowy, prezentacja multimedialna
Ćwiczenia: dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie wykładów: test pisemny z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Zaliczenie z ćwiczeń: ocena przygotowania i pracy studenta na zajęciach, kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena ostateczna: średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i z ćwiczeń.
Modified by dr Elżbieta Turska (last modification: 29-04-2020 23:18)