SylabUZ
Course name | Wspomaganie rozwoju dziecka |
Course ID | 05.9-WP-PEDD-WRDz |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Poznanie przez studentów wybranych koncepcji wyjaśniających istotę wspomagania rozwoju dziecka oraz wyznaczników pedagogicznego działania o charakterze wspomagania rozwoju. Opanowanie przez studentów umiejętności określania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz projektowania sytuacji wychowawczych z wykorzystaniem wiedzy na temat wspomagania rozwoju oraz odpowiednich zabaw i zadań. Uwrażliwienie studentów na konieczność wyposażenia wychowanków w umiejętność współpracy jako umiejętności składającej się na kompetencje społeczne.
Znajomość psychologii rozwoju dziecka, a także zasad funkcjonowania instytucji opiekuńczych oraz edukacyjnych.
Wykłady
1) Egalitarny charakter wspomagania rozwoju dziecka. 2) Wybrane koncepcje wspomagania rozwoju. 3) Wyznaczniki działania o charakterze wspomagania rozwoju dziecka. 4) Wspieranie dziecka w procesie opanowania podstawowych kompetencji (zadań rozwojowych przypadających na okres dzieciństwa), w tym szczególnie umiejętności współpracy. 5) Układ czynników „ryzyka rozwoju” - możliwości przeciwdziałania nieprawidłowościom.
Ćwiczenia
1) Wychowanie rozwijające zorientowane na strefę najbliższego rozwoju dziecka. 2) Znaczenie zabawy dla rozwoju dziecka. 3) Zadania jako środek diagnozowania oraz wspomagania rozwoju dziecka w sferze motorycznej, umysłowej i emocjonalno-społecznej. 4) Określanie strefy aktualnego i najbliższego rozwoju u dzieci. 5) Projektowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających wspomaganiu dzieci w opanowaniu umiejętności współpracy.
Wykłady - Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.
Ćwiczenia - Dyskusja, uczenie się we współpracy, pokaz, metoda projektu.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60%); dostateczna (61-75%), dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).
Ćwiczenia
(1) projekt zajęć wspomagających rozwój u wychowanków umiejętności współpracy. Kryteria oceny projektu od 2-do 5 za: a) dostosowanie zajęć do możliwości wychowanków b) atrakcyjność zajęć c) poprawność metodyczna; (2) Diagnoza strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka w wybranym zakresie. Kryteria oceny od 2-do 5 za: a) rzetelność diagnostyczna zadania b) atrakcyjność zadnia c) znajomość prawidłowości psychologicznych dotyczących rozwoju dziecka, d) poprawność interpretacji;
Ocena z przedmiotu
Średnia arytmetyczna ocen z wykładu i z ćwiczeń.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 15-04-2020 12:21)