SylabUZ
Course name | Innowacyjność w pomocy społecznej |
Course ID | 05.9-WP-PEDD-IwPS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Poznanie i inspirowanie innowacyjnych rozwiązań w pomocy społecznej, pobudzanie kreatywności i elastyczności studenta w pracy z podopiecznymi. Pogłębienie wiedzy na temat roli innowacyjnych działań w pomocy społecznej dla rozwoju dyscyplin naukowych zajmujących się człowiekiem, w tym szczególnie pedagogiki. Rozwijanie wiedzy na temat współczesnych zmian w funkcjonowaniu społecznym człowieka i budowanie potrzeby projektowania nowych rozwiązań odpowiadających na te zmiany. Poznanie i budowanie umiejętności krytycznej analizy istniejących rozwiązań w obszarze pomocy społecznej. Rozwijanie umiejętności kreatywnego, innowacyjnego podejścia do tworzenia projektów działań w obszarze pomocy społecznej.
brak
1. Źródła, typy i rodzaje innowacji w pomocy społecznej. Innowacje rzeczywiste i pozorne. Innowacja jako proces. Innowacja i innowacyjność.
2. Idee mieszczące się w koncepcji innowacyjności w pomocy społecznej: jakość przestrzeni, współdziałanie ze światami nieformalnymi, koncentracja na możliwościach i zasobach, podążanie za zmianami świata, lokalni liderzy, uwzględnianie alternatywnych ról wychowawców i opiekunów, korzystanie z dobrodziejstw (psycho)terapii, inwestowanie w wysoką jakość kształcenia kadr, itd.
3. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach jako przykład innowacji w idei pomocy społecznej.
4. Innowacyjne rozwiązana w obliczu wybranych problemów społecznych: bezdomności (sopocki projekt „Rodzina Bliżej Siebie”), niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży (Stowarzyszenie SIEMACHA), wykluczania terenów wiejskich (projekt „Przyjechała Świetlica” OPS w Janikowie), resocjalizacji młodzieży uzależnionej od narkotyków ( WOTUW Toruń).
5. Idee vs realia innowacyjności w pomocy społecznej
Innowacyjność w tworzeniu projektów działań dla pomocy społecznej
Wykład, analiza przypadków, przygotowanie projektów
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest przygotowanie pracy kontrolnej pisemnej omawiającej działania innowacyjne w zakresie pomocy społecznej w Polsce lub zagranicą. Ocena z pracy jest oceną z wykładu.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest zespołowe opracowanie innowacyjnego projektu działań z zakresu pomocy społecznej( 80%) oraz aktywność na zajęciach (20%). Ocena łączna jest oceną z ćwiczeń.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z oceny z wykładu i oceny z ćwiczeń
1. Kwaśnicki W., Innowacje społeczne - nowy paradygmat czy kolejny etap w rozwoju kreatywności człowieka?, (w:) Chimiak G., Kościański A. (red.), Innowacyjność a samoorganizacja społeczna
2. Dębska- Cenian A., Gdyński model profilaktyki bezdomności jako przejaw innowacyjności w pomocy społecznej
3. Szczepkowski J., Resocjalizacja młodzieży uzależnionej oparta na potencjałach. W poszukiwaniu rozwiązań instytucjonalnych
4. Miś L., Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach i jej realizacja w USA, Europie i Polsce
1. Olejniczuk-Merta A., Innowacje społeczne, (w:) Konsumpcja i Rozwój, nr 1, 2013
2. Szczepkowski J., terapia młodzieży z problemem narkotykowym. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach.
3. Taipale I., 100 fińskich innowacji społecznych
4. Rakowski T., Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy. Etnografia człowieka zdegradowanego.
Modified by dr Andrzej Zygadło (last modification: 26-04-2020 23:17)