SylabUZ

Generate PDF for this page

Work with people experiencing and using sexual violence - course description

General information
Course name Work with people experiencing and using sexual violence
Course ID 05.6-WP-PEDD-POSPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Available in specialities Resocialization with targeted therapy
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą jednego ze zjawisk dewiacji społecznej jakim jest przemoc seksualna wobec dzieci i osób dorosłych. Przekazanie wiedzy na temat objawów i konsekwencji doznanej przemocy. Przybliżenie wiedzy na temat diagnozowania i terapii osób doznających i stosujących przemoc seksualną. Zaznajomienie studentów z ofertami pomocy i wsparcia osobom doznającym oraz stosującym przemoc seksualną, Przedstawienie kwestii prawnych.

Prerequisites

Wiedza z zakresu psychologii, seksuologii.

Scope

Wprowadzenie w problematykę przemocy seksualnej: zakres pojęciowy, definicje

Zjawisko przemocy seksualnej jako przykład dewiacji społecznej

Zjawisko przemocy seksualnej w badaniach

Koncepcje i modele przemocy seksualnej

Typy i charakterystyka przemocy seksualnej – wobec dzieci oraz osób dorosłych

Zjawisko przemocy seksualnej wobec dzieci

Zjawisko przemocy seksualnej wobec osób dorosłych

Objawy przemocy seksualnej

Konsekwencje i skutki wykorzystania seksualnego, urazowość

Osobowość osób stosujących przemoc seksualną

Specyfika diagnozowania dzieci – ofiar przemocy seksualnej

Terapia dorosłych i dzieci doznających przemocy seksualnej

Pomoc i terapia osób stosujących przemoc seksualną – kwestie prawne, placówki terapeutyczne i lecznicze w Polsce

Dobre praktyki w odniesieniu do pomocy i wsparcia – analiza wybranych przykładów z innych krajów

Metody diagnozy i postępowania z ofiarami przemocy na różnych etapach postępowania przed sądem

Teaching methods

Wykład, wykład problemowy, pogadanka, metoda projektów, metoda przypadków, praca indywidualna i w grupach, dyskusja, prezentacja multimedialna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena uzyskana z testu wiedzy.

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Warunkiem zaliczenia jest pisemne kolokwium zaliczeniowe.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z zaliczenia wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Bancroft J., Seksualność człowieka, Wrocław 2011
  2. Beisert M. Pedofilia. Geneza i mechanizm powstawania, Gdańsk 2011
  3. Beverly J.  Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003
  4. Hindman J., Przerwać cierpienie. Terapia dzieci – ofiar nadużyć seksualnych, Specjalistyczna Poradnia „OPTA”, Warszawa 1993
  5. Herman J. L., Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi, Gdańsk 1999
  6. Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Kraków 2012
  7. Lew-Starowicz M., Lew-Starowicz Z., Skrzypulec-Plinta V. (red.), Seksuologia, Warszawa 2017
  8. Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V., Podstawy seksuologii, Warszawa 2010
  9. Pospiszyl  K., Przestępstwa seksualne. Warszawa 2005
  10. Seligman, M., Walker, E.F., Rosenhan, D.L., Psychopatologia. Poznań 2003
  11. Widera-Wysoczańska A.(red.), Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje. Warszawa 2011.
  12. Cierpiałkowska L, Turbaczewska-Brakoniecka I., Groth J. (red), Seksualność i problemy seksualne z perspektywy psychodynamicznej, Warszawa 2017

Further reading

  1. Beisert M., Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców, Warszawa 2004
  2. Czub M., Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie, Gdańsk 2014
  3. Dość milczenia. Przemoc seksualna wobec kobiet i problem gwałtu w Polsce. Raport Fundacji Feminoteka, Warszawa 2011
  4. Felińska A. Grzegorzewska I., Opiniowanie psychologiczno-sądowe nieletnich sprawców przestępstw seksualnych / W: Białe plamy w psychologii sądowej, red. Gulla B., Niewiadomska I., Wysocka-Pleczyk M., Kraków 2010
  5. James B., Leczenie dzieci po urazach psychicznych: nowe spojrzenie i twórcze metody działania, Warszawa 2003
  6. Kwartalnik Fundacji Dzieci Niczyje „Dziecko Krzywdzone”
  7. Krahe B., Agresja, Gdańsk 2006
  8. Krüger A., Pierwsza pomoc dla pokrzywdzonych dzieci. Kraków 2009
  9. Rode D., Psychologiczne uwarunkowania przemocy w  rodzinie. Charakterystyka sprawców, Katowice 2010
  10. Salter  A., Drapieżcy. Pedofile, gwałciciele, inni przestępcy seksualni, Poznań 2005

Notes


Modified by dr Joanna Dec-Pietrowska (last modification: 05-05-2020 16:43)