SylabUZ

Generate PDF for this page

Theory and methodology of resocialization and specialist therapy - course description

General information
Course name Theory and methodology of resocialization and specialist therapy
Course ID 05.6-WP-PEDD-TMR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem jest dostarczenie wiedzy z zakresu konkretnych metodycznych rozwiązań sytuacji kluczowych w resocjalizacji (takich jak korygowanie zachowań) oraz terapii (takich jak udzielanie wsparcia). Podczas ćwiczeń celem będzie kształcenie operacyjnych umiejętności wykorzystania modeli w konkretnych sytuacjach resocjalizacyjnych i terapeutycznych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, pedagogiki resocjalizacyjnej, psychologii, patologii, kryminologii i aksjologii.

Scope

Wykład;

  1. REPETYTORIUM METODYCZNE – kompendium wiedzy z zakresu podstaw metodyki resocjalizacji i metodyki terapii
  2. Metodyka radzenia sobie w sytuacjach trudnych – modelowe rozwiązania
  3. Metodyka korygowania nieakceptowalnych  zachowań w oparciu o feedback
  4. Metodyka korygowania nieakceptowalnych zachowań w oparciu o model konsultatywny
  5. Metodyka korygowania nieakceptowalnych zachowań w oparciu o model ultymatywny
  6. Metodyka motywowania do zmiany przez rozbudzanie zaangażowania
  7. Przegląd podstawowych metod pracy w terapii behawioralnej, poznawczej, humanistycznej, psychoanalitycznej
  8. Zastosowanie kryteriów diagnostycznych w pierwszej diagnozie zaburzeń zachowania
  9. Metodyka wsparcia wychowanka, skazanego w sytuacji posttraumatycznej.
  10. Metodyka pracy z oporem w terapii i resocjalizacji
  11. Streetworking jako metoda pracy
  12. Trening zastępowania agresji (TZA)

Ćwiczenia:

Zakres tematyczny ćwiczeń będzie korespondował z zakresem tematycznym realizowanych wykładów. Będzie miał charakter treningu poznanych podczas wykładu metod. Realizowane będą w formie ćwiczenia rozwiązywania konkretnych sytuacji resocjalizacyjnych lub terapeutycznych. Warunkiem udziału w ćwiczeniach będzie rozwiązanie „testu wejścia” wykazującego znajomość poznanych metod.

Teaching methods

Wykłady:wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia: dyskusja, metoda projektów,

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi. Na postawie zdobytych wyników przez studenta wystawiona będzie ocena.

Zaliczenie ćwiczeń: Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną, ocena wystawiana jest na podstawie umiejętności zastosowania poznanych metod w sytuacjach symulowanych.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i egzaminu.

Recommended reading

  1. Ambrozik W. (2003), Młodociani mordercy. Poznań.
  2. Bonda K. (2009), Polskie morderczynie. Warszawa
  3. Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa
  4. Dybalska J. (2009), Kobieta w więzieniu. Warszawa
  5. Hołyst B. (2007), Socjologia kryminalistyczna. Warszawa
  6. Jaworska A. (2009), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków
  7. Kamiński M. (2006), Gry więzienne. Warszawa
  8. Kozaczuk F. (2008), Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów
  9. Machel H. (1994), Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. Wyd. Uniwersytetu. Gdańskiego
  10. Miller A. (2006), Gdy runą mury milczenia. Poznań
  11. Pastwa-Wojciechowska B. (2007), Kliniczne i sądowo – penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka
  12. Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków
  13. Sitaczyk N. (2004), Nieletni sprawcy zabójstw. Lublin
  14. Tillman K. J. (1996), Teorie socjalizacji – społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa
  15. Urban B. (2004), Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków
  16. Urban B., Stanik J. (2007), I, II tom Resocjalizacja. Warszawa

Further reading

brak

Notes


Modified by dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (last modification: 26-04-2020 10:38)