SylabUZ
Course name | Legal Aspect of Guardianship |
Course ID | 14.5-WP-PEDD-PPO |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi przepisami prawa dotyczącego opieki, uzmysłowienie bliskości prawa z procesem dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczym, kształtowanie umiejętności korzystania z przepisów prawa, zapoznanie z procedurami postępowania związanymi z opieką i wychowaniem zgodnymi z obowiązującymi normami prawnymi.
Ogólna znajomość Konstytucji RP
1) Wstępne wiadomości o prawie (pojęcie prawa, norma prawna i jej budowa, przepis prawny, źródła prawa i ich rodzaje, przestrzeganie i stosowanie prawa, fakty prawne, podmioty, przedmiot i treść stosunku prawnego). 2) Formy opieki prawnej i ich zróżnicowanie (pojęcie i ogólna charakterystyka). 3) Podmiotowość prawna osoby fizycznej/prawnej w prawie cywilnym i administracyjnym a problem opieki (zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych podmiotów prawa cywilnego i administracyjnego, dziecko i osoba dorosła jako podmiot prawa). 4) Cywilno-prawne formy opieki kwalifikowanej (opieka wychowawcza rodziców naturalnych, opieka wychowawcza rodziców przysposabiających, opieka wychowawcza sprawowana przez opiekuna, kuratela). 5) Administracyjno-prawne formy opieki kwalifikowanej (opieka sprawowana przez nauczycieli/wychowawców, opieka sprawowana przez zakłady i placówki opiekuńczo-wychowawcze). 6) Prawne podstawy opieki w szkole i placówce.Obowiązki prawne nauczycieli/wychowawców; uczniów/wychowanków w zakresie bezpieczeństwa (opieka nad uczniami w czasie zajęć i dyżurów, wypadki w szkole, procedury postępowania w ww. zakresach, opieka nad uczniami podczas wycieczek szkolnych). 7.) Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych i nadzwyczajnych (działania interwencyjne, metody współpracy szkoły/nauczyciela z policją, zatrzymanie lub przesłuchanie nieletniego w szkole, procedury postępowania). 8) Opieka nad dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (z niepełnosprawnością, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – procedury prawne). 9.) Opieka nad uczniami pozostającymi w trudnej sytuacji materialnej i życiowej. (możliwości prawne wspomagania rodziny i szkoły w tym zakresie). 10.) Odpowiedzialność prawna wychowawców i nauczycieli (rodzaje i zasady generalne).11) Prawne podstawy opieki zastępczej (rodziny zastępcze, placówki opiekuńczo-wychowawcze. 12) Zasiłki i ich funkcja (rodzinny, wychowawczy, opiekuńczy, pogrzebowy, macierzyński – praca własna studenta).
Praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda problemowa (rozwiązywanie kazusów), dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia
Poprawne rozwiązanie kazusów i zinterpretowanie określonych przypadków w oparciu o zdobytą wiedzę z powołaniem się na konkretne normy prawne (praca z dokumentem prawnym). Kolokwium pisemne (lub ustne) – test z progami punktowymi – 60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+; 80% db; 90% db+; 95% - 100% bdb. Ocena wystawiona na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.
Ocena końcowa
Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.
Wykaz podstawowych dokumentów prawnych dotyczących omawianych zagadnień otrzymuje student na pierwszych zajęciach.
Modified by dr Helena Ochonczenko (last modification: 20-04-2020 19:21)