SylabUZ

Generate PDF for this page

Rudiments of Sociotherapy - course description

General information
Course name Rudiments of Sociotherapy
Course ID 05.6-WP-PEDD-PST
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Andrzej Zygadło
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie miejsca socjoterapii w ofercie pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Poznanie sposobów zastosowania zajęć socjoterapeutycznych w korygowaniu nieprawidłowych postaw i zachowań społecznych dzieci i młodzieży oraz możliwości wykorzystania socjoterapii w kształtowaniu i nabywaniu oczekiwanych kompetencji społecznych. Pogłębienie wiedzy na temat społecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży. Pogłębienie wiedzy na temat trudności rozwojowych dzieci i młodzieży. Poznanie różnych sposobów funkcjonowania dzieci i młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych. Zdobywanie umiejętności doboru właściwych metod pracy z dziećmi i młodzieżą. Ćwiczenie umiejętności pracy z dziećmi i młodzieżą z trudnościami poprzez zajęcia socjoterapeutyczne. Rozwijanie umiejętności współpracy z innymi w procesie socjoterapeutycznym. 

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu: pedagogiki, pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju i zadań rozwojowych, socjologii rodziny.

 

Scope

Wykłady

prawidłowości rozwoju społecznego dzieci i młodzieży - różne ujęcia teoretyczne. Socjoterapia, jako proces i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą. Cele i zadania socjoterapii w obszarach rozwojowym, edukacyjnym i terapeutycznym. Socjoterapia, jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, psycho-korekcyjna skierowana do pracy z dziećmi i młodymi ludźmi w okresie adolescencji, w celu eliminowania, zmniejszenia poziomu zaburzeń zachowania.

Ćwiczenia

Podstawy komunikacji w pracy z drugim człowiekiem i grupą. Formy pracy z dziećmi i młodzieżą z wykorzystaniem bajki terapeutycznej w oddziaływaniu „twarzą w twarz”, Struktura i dynamika zajęć socjoterapeutycznych. Proces grupowy i techniki pracy z grupą. Kontakt terapeutyczny w socjoterapii. Wpływ ustrukturalizowanych zajęć grupowych na zmianę poprzez doświadczenia korekcyjne i oddziaływanie grupy. Wykorzystanie różnych metod pracy socjoterapeutycznej w kontakcie z różnymi grupami odbiorców. Socjoterapia w pracy socjalnej i pomocy społecznej, zastosowanie w pracy z jednostką i grupą.

Teaching methods

Wykłady – wykład dialogowy, problemowy, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, współuczestnicząca.

Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Pisemne zaliczenie wykładów - kolokwium z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań (zamkniętych i otwartych). Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi (60% - 75% - ocena dostateczny; 76% - 90% - ocena dobry; 91% - 100% - ocena bardzo dobry.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena samodzielne przygotowanych scenariuszy (projektów) zajęć socjoterapeutycznych, dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy (50%), praca pisemna (30%), ocena aktywności na zajęciach i udziału w dyskusjach (20%).

Ocena końcowa

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Recommended reading

  1. Bernard H., MacKenzie K., Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2001.
  2. Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2012
  3. Grudziewska E., (red.) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą, Warszawa 2019.
  4. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2009.
  5. Lasota A., Franczyk J.L., Socjoterapia dzieci i młodzieży. Diagnoza  metody pracy, Warszawa 2016.
  6. Molicka M., Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002.
  7. Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
  8. Sawicka J., red., Podstawy socjoterapii, Warszawa1999.
  9. Sobolewska Z. Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży: zasady projektowania zajęć. Warszawa 1993.

Further reading

1.      De Barbaro B., (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1997.

2.      Grudziewska E. (red.), Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć, Warszawa 2015. 

2.      Kozłowska A., Zaczarowane bajki, które leczą, dla dzieci i dorosłych, Warszawa 2007.

3.      Plopa M., Psychologia rodziny, Warszawa 2005.

4.      Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002.

Notes


Modified by dr Andrzej Zygadło (last modification: 26-04-2020 23:10)