SylabUZ
Course name | Podstawy gerontologii |
Course ID | 12.9-WP-PEDD-PG |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu gerontologii, kluczowych pojęć i mechanizmów prowadzących do zmian społeczno-demograficznych, starzenia się społeczeństw oraz konsekwencji indywidualnego i społecznego procesu starzenia się jednostki i społeczeństwa.
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu psychologii ogólnej i rozwoju człowieka w cyklu życia oraz orientację teoretyczną w płaszczyźnie zjawisk społecznych zachodzących w rodzinie i społeczeństwie
Wykłady
Gerontologia społeczna – charakterystyka dyscypliny, wybrane teorie. Psychologiczne starzenie się człowieka; straty w starości i coping, starzenie się w teoriach ego. Historia starości w europejskim kręgu kulturowym. Faza starości w cyklu życia człowieka. Kryzysy w fazie starości.
Ćwiczenia
Człowiek stary w rodzinie. Relacje międzypokoleniowe w rodzinach. Poczucie jakości życia ludzi starych. Aktywność ekonomiczna człowieka starego. Zbiorowość ludzi starych w polskim społeczeństwie. Starość i ludzie starzy w społecznej świadomości. Demograficzne starzenie się ludności. Społeczne i ekonomiczne skutki starzenia się ludności. Sieć bezpieczeństwa socjalnego i polityki społeczna wobec ludzi starych.
Wykłady – wykład tradycyjny.
Ćwiczenia – praca z książką, klasyczna metoda problemowa, dyskusja panelowa, prezentacje.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Efekty kształcenia zostaną zweryfikowane poprzez sprawdzenie wiedzy w formie testu. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu.
Ćwiczenia
Zaliczenie z ćwiczeń student uzyska w wyniku obecności na zajęciach i oceny merytorycznej aktywności na ćwiczeniach. Na ocenę merytoryczną aktywności składa się: znajomość zdanych treści merytorycznych, umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego i możliwości zaplanowania działań wspierających ludzi starych.
Ocena końcowa
Ocena ostateczna będzie średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i egzaminu.
1. Harwas-Napierała B., Trempała J., red., Psychologia rozwoju człowieka, T. II, Warszawa 2001.
2. Turner S.J. i Helms D.B., Rozwój człowieka, Warszawa 1999.
3. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
4. Błędowski P., Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa 2002.
1. Szatur-Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000.
2. Synak B., red., Polska starość, Gdańsk 2002.
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 07-05-2020 07:33)