SylabUZ

Generate PDF for this page

Wiedza o kulturze popularnej i mediach - course description

General information
Course name Wiedza o kulturze popularnej i mediach
Course ID 14.7-WP-PEDD- POKM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jolanta Kostecka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 45 3 27 1,8 Credit with grade

Aim of the course

Zdobycie wiedzy z zakresu wybranych koncepcji kultury współczesnej. Poznanie przemian w obrębie kultury symbolicznej. Znajomość i krytyczna analiza tekstów kultury, ze szczególnym uwzględnieniem przekazów medialnych.

Prerequisites

Brak

Scope

Rozumienie podstawowych pojęć z zakresu kultury popularnej. Historia i rozwój kultury popularnej. Powtórzenie jako podstawowy mechanizm kultury popularnej – nostalgia za PRL-em.  Amerykanizacja kultury popularnej. Konsumpcjonizm we współczesnych modelach życia. Rola mediów masowych w upowszechnianiu wzorów kultury. Uniwersalność i globalizacja kultury popularnej. Telewizja i gatunki kultury popularnej. Paleo i Neotelewizja. Kultura w sieci. Nowe media. Twórczość w Internecie – blog artystyczny, powieść hipertekstowa. Kultura popularna jako obszar zainteresowania pedagogiki postmodernistycznej;  kultura popularna jako przestrzeń uczenia się; kultura popularna jako obszar badań pedagogicznych.

Teaching methods

wykład interaktywny, dyskusja, warsztat, prezentacja, analiza tekstu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena z laboratorium  to średnia  arytmetyczna ocen za  aktywność na zajęciach,  przeprowadzenie warsztatu, kolokwium.

Ocena końcowa to ocena z laboratorium.

 

Recommended reading

  1. Bard A., Söderqvist J., Netokracja. Re: internet – społeczne aspekty medium, Warszawa 2006.
  2. Dobek – Ostrowska B., Faras J., Ociepka B. (red.), Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1995.
  3. Encyklopedia kultury polskiej. Pojęcia i problemy wiedzy o kultrze, pod red. A. Kłoskowskiej.
  4. Fieske J, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.
  5. Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Kraków 2006.
  6. Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.
  7. Gajda J., Juszczak S., Siemieniecki B., Wenta K. (red.), Edukacja medialna, Toruń 2002.
  8. Gałuszka M., Między przyjemnością a rytuałem. Recepcja serialu telewizyjnego, Łódź 1996.
  9. Goban – Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia i telewizji, Kraków 2000.
  10. Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 1999.
  11. Jakubowski W.,  Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006.
  12. Jenkins H., Kultura konwergencji, Warszawa 2006.
  13. Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980.
  14. Kochan J., Życie codzienne w matriksie. Filozofia społeczna ponowoczesności, Scholar 2007
  15. Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2005.
  16. Kultura masowa, pod red. Cz. Miłosza, Kraków 2002.
  17. Manowicz L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  18. Mathews G., Supermarket kultury, Warszawa 2005.
  19. Mathews G., Supermarket kultury, Warszawa 2005.
  20. Nowa audiowizualność, (red) Wilk E. Pastyrczak-Kolesińka I., Kraków 2008
  21. Nowe media w komunikacji społecznej XX w., pod red., M. Hopfingera, Warszawa 2002.

Further reading

Notes


Modified by dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (last modification: 22-04-2020 15:01)