SylabUZ
Course name | Jakość i efektywność procesów edukacyjnych |
Course ID | 05.0-WP-PEDD-JEPE |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zdobycie przez studentów interdyscyplinarnej wiedzy opartej na najnowszych wynikach badań międzynarodowych dotyczących instytucjach edukacyjnych i procesów w nich zachodzących zorientowanych na jakość i efektywność. Wyeksponowanie procesów wewnątrzszkolnych oraz umiejętności ich interpretacji w perspektywie efektywności i jakości procesów edukacyjnych ze szczególnym ukierunkowaniem na ich instytucjonalny wymiar i możliwości współtworzenia. Dotyczy to w równej mierze kontekstu, w którym funkcjonują instytucje edukacyjne jak i procesów tworzonych przez ludzi w ich ramach (uwarunkowania kontekstowe i uwarunkowania wewnątrzszkolne). Istotne jest tu zrozumienie, że jakość i efektywność tworzy splot różnych czynników, w których jedne silniej a inne słabiej je warunkują – ich rozpoznanie ma kluczowe znaczenie w procesie poprawy funkcjonowania edukacji formalnej w każdym kraju.
Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu i antropologii kulturowej. Znajomość dawnych i współczesnych teorii i nurtów wychowania oraz systemów edukacyjnych na świecie. Wiedza o funkcjonowaniu nauczyciela (wychowawcy, opiekuna) w zawodzie.
Wokół pojęć: skuteczność – efektywność – jakość (w) edukacji.
U źródeł zainteresowania jakością i efektywnością edukacji (w tym analiza pojęć)
warunkowania zewnętrzne i wewnętrzne jakości i efektywności instytucji edukacyjnych.
Możliwości i ograniczenia uwarunkowań zewnętrznych.
Możliwości i ograniczenia uwarunkowań wewnętrznych (wewnątrzszkolnych).
Poziomy tworzenia i zabezpieczania jakości systemu edukacji (makro-mezo-mikro).
Modele efektywnych szkół.
Modele efektywnych systemów szkolnych.
Dyskusja, warsztat
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu (w stałych grupach zadaniowych)
Indywidualny, pisemny projekt zintegrowanych działań zabezpieczających jakość i efektywność procesów edukacyjnych.
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 06-05-2020 07:47)