SylabUZ

Generate PDF for this page

Wsparcie i pomoc w sytuacjach kryzysowych w placówkach oświatowych i resocjalizacyjnych - course description

General information
Course name Wsparcie i pomoc w sytuacjach kryzysowych w placówkach oświatowych i resocjalizacyjnych
Course ID 05.6-WP-PEDD-WPSK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Artur Doliński
  • dr Monika Kaczmarczyk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w problematykę interwencji kryzysowej,  wyposażenie ich w wiedzę oraz umiejętności dotyczące prowadzenia procesów interwencyjnych w sytuacjach społecznych. Problematyka zajęć obejmuje opis i analizę zaburzeń zachowania klientów w kryzysie. Omawiane będą możliwości i ograniczenia w nawiązywaniu kontaktu, metody diagnozy, formy i rodzaje sytuacji kryzysowych, udział czynników sytuacyjnych, środowiskowych i osobowościowych w genezie występujących sytuacji kryzysowych.

Prerequisites

Brak.

Scope

  1. Wprowadzenie do zagadnienia – pojęcie, definicje, teorie, dynamika.
  2. Geneza i rozwój służb kryzysowych w Europie.
  3. Definiowanie kryzysu i jego cechy: podstawowa klasyczna teoria kryzysu, teorie uzupełniające, typy kryzysów
  4. Poznanie instytucji wspomagających ofiary.
  5. Doświadczenie kryzysu – zgłębienie zjawiska.
  6. Przemoc w rodzinie – rys historyczny.
  7. Ofiara w stanie kryzysu: charakter sfery behawioralnej, emocjonalnej.
  8. Procedury pomagania – charakter interwencyjny w pomaganiu.
  9. Elementy mediacji. 

Teaching methods

Wykład, studium przypadku, praca w grupach, analiza dokumentów, prezentacja audiowizualna, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: test dotyczący zagadnień omawianych podczas wykładów. 

Zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie prezentacji na wybrany temat oraz zaprezentowanie jej grupie.

Ocena końcowa:  średnia arytmetyczna ocen z obu form zajęć  (ćwiczeń i wykładu).

Recommended reading

  1. Badura, Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej: poradnik dla pracowników socjalnych, Katowice 1999 r.
  2. Greenstone J.L., LevitonS.C., Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2006
  3. James R. K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2006
  4. Poraj G., Rostowski J., Zagrożenia życia rodzinnego, Łódź  2003 .
  5. Ames Richard K., Gilliand Burl E. : Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. - Warszawa : PARPA, 2006. - S. 569-618: Przemoc na terenie instytucji
  6. Lipczyński Andrzej : Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. - Warszawa : Difin, 2007. - S. 63-65: Komunikowanie autentyczności
  7. Nasiłowska-Barud Alicja : Choroba jak kryzys psychologiczny // W: Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości / red. Dorota Kubacka-Jasiecka, Krzysztof Budyń. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2004. - S. 17-27
  8. Kubacka - Jasiecka D, Interwencja kryzysowa. pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010.
  9. Sztander W., Rozmowy które pomagają, Warszawa 2011.
  10. Interwencja pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną : kontekst środowiskowy / Katarzyna Segiet ; Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu [W:] Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego / redakcja naukowa Tomasz Sosnowski, Wioleta Danilewicz, Mirosław Sobecki. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek ; Białystok : Uniwersytet w Białymstoku, 2016. – S. 467-479
  11. Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna : nowe ujęcia i możliwości / red. Dorota Kubacka-Jasiecka, Krzysztof Mudyń. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2008, PBW Brzeg, Wyd. 2003)
  12. Dialog motywujący : jak pomóc ludziom w zmianie / William R. Miller, Stephen Rollnick ; tł. Robert Andruszko. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2014. — 607

Further reading

Każdorazowo podawana przez prowadzącego.

Notes

Brak.


Modified by dr Monika Kaczmarczyk (last modification: 20-04-2020 22:42)