SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Układy napędowe w mechatronice |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-MiBM-MwBM-P-53_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Mechanika i budowa maszyn |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 0 | 0 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Laboratorium | 0 | 0 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom teoretycznych i praktycznych umiejętności analizy i syntezy układów napędowych stosowanych w budowie maszyn i urządzeń elektromechanicznych. Poznanie budowy i właściwości elementów układów napędowych, zasad doboru i prawidłowej eksploatacji napędów elektrycznych stosowanych w układach mechatronicznych oraz modelowania układów napędowych.
Podstawy z zakresu matematyki, fizyki, Podstawy automatyki, Podstawy informatyki, Podstawy mechatroniki.
Lp. | Treści programowe - WYKŁAD | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
W1 | Rodzaje, funkcje i parametry układu napędowego. | 2 | ||||
W2 | Układy napędowe mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i mieszane. Podstawowe cechy poszczególnych układów (zalety i wady). | 4 | ||||
W3 | Układ napędowy jako przetwornica prędkości obrotowej i momentu obrotowego. | 2 | ||||
W4 | Porównanie zapotrzebowania na moc z mocą silnika - wymagana charakterystyka układu napędowego. | 2 | ||||
W5 | Przełożenie kinematyczne i dynamiczne. Zmiana przełożeń: stopniowa i ciągła; z przerwaniem przenoszenia mocy i pod obciążeniem. | 4 | ||||
W6 | Układ napędowy mechaniczny i mechatroniczny. | 2 | ||||
W7 | Mikroelektronika i mikronapędy. | 2 | ||||
Suma: | 0 | 18 |
Lp. | Treści programowe - LABORATORIUM | l. godz. st. stacj. |
l. godz. st. niestacj. |
|||
L1 | Poznanie zasad działania podstawowych elementów napędowych (mechanicznych, hydraulicznych i elektrycznych). | 2 | ||||
L2 | Badanie podstawowych charakterystyk hydraulicznych i elektrycznych układów napędowych. | 2 | ||||
L3 | Projektowanie układów elektrycznych, elektrohydraulicznych oraz układów sterowania urządzeniami mechatronicznymi. | 2 | ||||
L4 | Programowanie sterowników PLC i falowników. Programowanie i symulację zrobotyzowanych stanowisk wytwarzania. | 2 | ||||
L5 | Struktury układów napędowych z maszynami prądu stałego, pracujących w zamkniętym układzie regulacji. | 2 | ||||
L6 | Modele dynamiczne układów napędowych. | 2 | ||||
L7 | Budowa i zasada działania silników skokowych, układy regulacji położenia. | 2 | ||||
L8 | Budowa i zasada działania silników liniowych, właściwości układów zasilania silników liniowych. | 2 | ||||
L9 | Inne maszyny elektryczne stosowane w układach mechatronicznych, serwonapędy, napędy bezpośrednie. | 2 | ||||
Suma: | 0 | 18 |
Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Burza mózgów (w niektórych tematach wykładowych).
Praca z literatura fachową. Praca zespołowa w trakcie wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form.
Ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu jest średnią ważoną z ocen za poszczególne formy zajęć, przy czym wagi wynoszą odpowiednio dla wykładu (0.6), dla laboratorium (0.4).
Zmodyfikowane przez dr inż. Edward Tertel (ostatnia modyfikacja: 30-05-2020 21:59)