SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy pedeutologii - course description

General information
Course name Podstawy pedeutologii
Course ID 05.9-WP-ARTEP-PPDUT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Arteterapia
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zdobycie podstawowych informacji o pedeutologii jako subdyscyplinie pedagogiki. Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, psychologii i socjologii.

Scope

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki (historia, przedmiot badań, przedstawiciele).

Nauczyciel w miejscu pracy (funkcje, zadania i pełnione role). Nauczyciel – terapeuta (pożądane cechy i zachowania).

Koncepcje kształcenia nauczycieli. Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia.

Kompetencje zawodowe nauczyciela. Kwalifikacje. Profesjonalizm. Warunki efektywności pracy.

Tożsamość zawodowa nauczycieli. Problem wypalenia zawodowego.

Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.

Etyka zawodu nauczyciela. Deontologia. Nauczyciel jako podmiot działań edukacyjnych.

Teaching methods

metody asymilacji wiedzy (praca z tekstem, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji power point/posteru/ sporządzenie portfolio (50%).

Aktywność studenta na zajęciach – opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja, rozwiązywanie problemów)

narzędzie weryfikacji: przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach:

·         ambiwalencja roli nauczyciela-wychowawcy,

·         błędy, trudności i niepowodzenia w pracy nauczyciela,

·         pożądane efekty współpracy podmiotów edukacji,

·         metody zapobiegania wypaleniu zawodowemu.

Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (5 pkt.), dobry (7,0 pkt.), dobry plus (9 pkt.), bardzo dobry (12 pkt.);

Prezentacja wybranego przez studenta problemu związanego z tematyką przedmiotu na zajęciach (metody kształcenia: pogadanka, prezentacja ustna lub mulimedialna)

Ocena uwzględnia:

·         stopień wyczerpania tematu wystąpienia/prezentacji,

·         opracowanie logicznej struktury wybranego problemu/zagadnienia,

·         dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji kolejnych wątków wybranego tematu,

·         stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji (dopuszczalne korzystanie z opracowanej struktury)

Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Samoocena – ankieta ewaluacyjna studenta dotycząca jego przygotowania do zawodu.

Recommended reading

1.      Day Ch. (2004), Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, GWP, Gdańsk.

2.      Kobyłecka E. (2005), Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków.

3.      Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

4.      Lewowicki T. (2007), Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Wydawnictwo ITE, Warszawa – Radom.

5.      Pituła B. (2010), Stałe cechy osobowości nauczyciela determinantami jakości jego pracy zawodowej, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz.

6.      Speck O. (2005), Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturalnych, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk.

7.      Szempruch J. (2013), Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków.

Further reading

1.      Ekiert-Oldroyd D. (red.) (2003), Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, Katowice, Wydawnictwo UŚ.

2.      Kwiatkowska H. (2005), Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańsk, GWP.

3.      Madalińska-Michalak J. M. (red.), .

4.      Muchacka B., Szymański M. (red.) (2008), Nauczyciel w świecie współczesnym, Kraków, „Impuls”.

5.      Kobyłecka E. (red.) (200, O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Poznań, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu.

6.      Perzycka E., (red.) (2006), Nauczyciel jutra, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 14-05-2020 08:26)