SylabUZ

Generate PDF for this page

General Didactics - course description

General information
Course name General Didactics
Course ID 05.0-WP-ARTEP-DYOG
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Arteterapia
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoriami uczenia się – nauczania, dyskursami edukacji oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych.

Prerequisites

Opanowanie podstawowych zasad pracy w grupie,  (auto)refleksyjne myślenie o procesach i mechanizmach uczenia się – nauczania

Scope

Tematyka wykładów

  • Dydaktyka ogólna jako nauka (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia)
  • Koncepcje psychologiczne i ich dydaktyczne implikacje. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa
  • Paradygmaty dydaktyczne:
    • obiektywistyczne
    • interpretatywno-konstruktywistyczne
    • transformatywne
  • Dyskursy edukacyjne i ich pedagogiczne implikacje, a proces uczenia się – nauczania
  • Współczesne teorie kształcenia. Nauczanie problemowe. Kształcenie wielostronne. Kształcenie zintegrowane. Stosowanie teorii dydaktycznych w praktyce

Tematyka ćwiczeń

  • Warunki pracy dydaktycznej i wychowawczej szkoły/nauczyciela/grupy (cele kształcenia, sposoby formułowania, zasady dydaktyki)
  • Charakterystyka procesu samokształcenia
  • Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna
  • Trudności szkolne ucznia. Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia diagnozy i oceny wyników kształcenia
  • Indywidualizacja w procesie kształcenia
  • Budowanie kultury szkoły/grupy/klasy/lekcji/zadań dydaktycznych
  • Klasa szkolna/grupa przedszkolna jako środowisko wychowawcze ucznia/dziecka
  • Rozpoznawanie programu ukrytego sytuacji i zadań dydaktycznych i wychowawczych
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych: dydaktycznych i wychowawczych. Proces porozumiewania się w relacjach uczenia się – nauczania
  • Pedagogiczne rozpoznawanie i tworzenie mechanizmów działania grupy/klasy szkolnej. Integracja
  • Dydaktyczne alternatywy edukacyjne. Współczesne koncepcje nauczania.

Teaching methods

Wykład problemowy, warsztaty, metody projektowe

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta warsztatów dotyczących wybranej tematyki. Podstawą zaliczenia wykładów jest zdanie pisemnego lub ustnego (zgodnie z indywidualnym wyborem studenta) egzaminu z tematyki prezentowanej w czasie wykładów.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (40%) i z egzaminu (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Recommended reading

  • Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
  • Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
  • Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018
  • Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012

Further reading

  • Dudzikowa M. Jaskulska S., Wawrzyniak-Beszterda R., Bochno E., Bochno I., Marciniak M., Knasiecka-Falbierska K., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012
  • Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy o szkole, Wyd. UWM, Olsztyn 2006
  • Mikiewicz P., Socjologia edukacji, PWN, Warszawa 2016
  • Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.
  • Speck O., Być nauczycielem, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk
  • Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, „Impuls”, Kraków 2001.
  • Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
  • Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 14-05-2020 08:18)