SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka pracy z grupą twórczą z realizacją etiud - course description

General information
Course name Metodyka pracy z grupą twórczą z realizacją etiud
Course ID 05.9-WP-ARTEP-MPGTE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Arteterapia
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Nabycie kompetencji w zakresie: inicjowania, budowania, integrowania, animowania i prowadzenia grupy twórczej o charakterze arteterapeutycznym, umacniania i rozwijania więzi w grupie, umiejętności współdziałania w zespole, prowadzenia warsztatów twórczych oraz samodzielnego przygotowywania i animowania wraz z grupą małej formy artystycznej (etiudy), będącej rezultatem działań twórczych i arteterapeutycznych. 

Prerequisites

Wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne zdobyte w ramach przedmiotów:  Wprowadzenie do współczesnych technik teatralnych, Wprowadzenie do współczesnych technik tańca i ruchu, Improwizacja teatralna, Improwizacja ruchowa, Wprowadzenie do dramaterapii z elementami dramy kreatywnej, Teatroterapia w dramaterapii.

Scope

Etap I. Zawiązywanie grupy twórczej – wzajemne poznawanie się, budowanie zaufania, integracji i poczucia bezpieczeństwa w grupie – ćwiczenia integracyjno-komunikacyjne i relaksacyjne. Etap II. „Stawanie się wspólnotą” – budowanie poczucia więzi z grupą twórczą, odpowiedzialności za wspólne zadania, kształtowanie tożsamości i specyfiki grupy oraz umiejętności twórczego współdziałania. Inicjowanie, inspirowanie, kreowanie, animowanie, projektowanie i organizowanie sytuacji, zadań oraz działań twórczych o charakterze arteterapeutycznym – ćwiczenia pobudzające i stymulujące wyobraźnię twórczą, wyzwalające ekspresję artystyczną, uruchamiające indywidualne i grupowe działania twórcze. Etap III. Przygotowanie do zespołowej realizacji etiudy artystycznej z wykorzystaniem scenicznych środków wyrazu. Kształtowanie umiejętności inicjowania i koordynowania pracy arteterapeutycznej w grupie twórczej między innymi poprzez stworzenie przez każdego studenta własnego zespołu i zrealizowanie wraz z nim samodzielnej etiudy artystycznej o charakterze arteterapeutycznym.

Teaching methods

Metody ekspresyjne, warsztatowe ćwiczenia teatralne, gry i zabawy parateatralne, drama, rozmowa, dyskusja, praca w grupach, inscenizacja, giełda pomysłów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie przez studenta pozytywnych ocen z realizacji poszczególnych ćwiczeń/zadań warsztatowych w ramach aktywności na zajęciach (oceny i opinie z wykonanych ćwiczeń/zadań warsztatowych odnotowywane są w Indywidualnej karcie aktywności studenta) oraz uzyskanie pozytywnej oceny z realizacji końcowej etiudy artystycznej o charakterze arteterapeutycznym.

Skala ocen za aktywność na zajęciach i ocen za końcową etiudę artystyczną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń/zadań warsztatowych w ramach aktywności na zajęciach (Indywidualna karta aktywności) oraz z końcowej prezentacji etiudy artystycznej.

Recommended reading

  1. Adamczyk P., Gra w teatr: jak prowadzić dziecięce i młodzieżowe zespoły teatralne, Kraków  2005.
  2. Grupa bawi się i pracuje: zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, red. M. Jachimska, Wrocław 1994.
  3. Tyszka J., Zestaw ćwiczeń aktorskich (maszynopis udostępniany studentom).
  4. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.
  5. Wąsiel B., Elementarny Trening Aktora – dziennik zajęć warsztatowych, Wąbrzeźno  1992 (maszynopis udostępniany studentom).

Further reading

  1. Hartley P, Komunikacja w grupie, Poznań 2000.
  2. Pankowska K., Pedagogika dramy: teoria i praktyka, Warszawa 2000.
  3. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości: idee, aplikacje, rady na twórczą drogę, Kraków 2005.
  4. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1997.
  5. Wójcik E, Metody aktywizujące w pedagogice grup, Kraków 2004.

Notes

Zajęcia realizowane w sali teatralnej z oświetleniem scenicznym.


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 26-04-2020 11:05)