SylabUZ

Generate PDF for this page

Fotografia i obrazy cyfrowe - course description

General information
Course name Fotografia i obrazy cyfrowe
Course ID 03.4-WP-ARTEP-FiOC
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Arteterapia
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marek Lalko
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Wprowadzenie wybranych zagadnień z obszarów fotografii analogowej i cyfrowej celem nabycia przez studentów podstawowych umiejętności warsztatowych z zakresów: techniki i technologii fotograficznego medium. Wybór zagadnień uwarunkowany możliwościami realizacyjnymi grup arteterapeutycznych. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w świadomym i twórczym posługiwaniu się narzędziami fotograficznej kreacji przestrzeni /obrazu.

Prerequisites

Brak wymagań.

Scope

Proponowane przykładowe tematy /zagadnienia:

  1. Ciemnia optycznadokonaj analizy rzeczywistości otaczającej poprzez własnoręcznie zbudowaną ciemnię optyczną. Uczestnicy warsztatu będą mieć możliwość zapoznania się z podstawową zasadą kreacji przestrzeni i powstawania obrazu wewnątrz aparatu fotograficznego w odniesieniu do zjawiska camera obscura. Istnieją co najmniej dwa sposoby na przeprowadzenie warsztatu w oparciu o zjawisko ciemni optycznej: - adaptacja wybranego pomieszczenia wewnątrz budynku - obserwacja zniekształconej przestrzeni w skali 1:1 dla człowieka (światłoszczelna sala, czarny karton lub folia, folia aluminiowa); - budowa aparatu fotograficznego w skali wybranego pudełka – obserwacja zniekształconej przestrzeni na matówce (światłoszczelne kartonowe pudełko, czarny karton, folia aluminiowa, kalka techniczna, czarne płótno)
  2. Fotografia bezkamerowawykorzystaj reakcję na światło materiałów światłoczułych. Uczestnicy warsztatu posłużą się papierem fotograficznym i odczynnikami fotograficznymi (wywoływacz, utrwalacz) lub organicznymi (tłuszcz, soki owocowe, kawa, herbata) do stworzenia fotogramów na zadany temat. Zwrócenie uwagi na techniki specjalne w fotografii analogowej, dla których punkt wyjścia stanowi luksografia.

  3. Fotografia bezkamerowa – przejrzystość – w realizacji tematu wykorzystaj urządzenie skanujące. Uczestnicy warsztatu dokonają przełożenia zapisu analogowego w zapis cyfrowy z wykorzystaniem przedmiotów przestrzennych, transparentnych. Obrazy cyfrowe – omówienie, komentarz.

Teaching methods

Prezentacje wizualne wprowadzające zakres tematyczny, przykładowe realizacje, komentarz, dyskusja.

Praktyczne działania fotograficzne w laboratoriach Pracowni Fotografii lub plenerze.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Realizacja tematów:

  • opracowana prezentacja wizualna na zadany temat, do przedstawienia w grupie,
  • opracowany co najmniej jeden warsztat, realizowany ze szczególnym uwzględnieniem możliwości techniki i technologii fotografii;

Aktywność na zajęciach:

  • praca w grupach w laboratoriach Pracowni Fotografii; świadome i kreatywne posłużenie się różnymi sposobami fotograficznej wypowiedzi artystycznej, twórczo realizującymi projekt na zadany temat;

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z realizacji wszystkich projektów /tematów oraz aktywność na zajęciach.

Skala ocen: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Recommended reading

  1. Barthes Roland, „Światło obrazu”, Wyd. Aletheia, Warszawa, 2011
  2. Dederko Witold, „Przedmiot rzeczywisty i jego obraz”, Polskie Wydawnictwo Fotograficzne, Warszawa, 2008
  3. Flusser Vilém, „Ku filozofii fotografii”, folia academiae, Katowice, 2004
  4. Michałowska Marianna, „Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii", wyd. II, Wyd. Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2017 LINK
  5. Twórczość Abelardo Morell, strona internetowa autorska LINK

Further reading

  1. Berger John, „O patrzeniu”, Fundacja Aletheia, Warszawa 2009
  2. Fotografia: realność medium”, praca zbiorowa pod red. G. Dziamskiego, A. Kępińskiej, S. Wojneckiego, ASP Poznań, Poznań, 2000
  3. Segal Hanna, „Marzenie senne. Fantazja i sztuka”, Universitas, Kraków, 2003
  4. Sobota Adam, „Szlachetność techniki”, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa, 2001 LINK

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 28-04-2020 10:47)