Celem podstawowym zajęć jest wprowadzenie studenta w zakres wiedzy teoretycznej, dotyczącej teorii informacji, niezbędnej w pracy filologicznej. Kurs pomaga zrozumieć istotę i znaczenia informacji, poszerza znajomość metod i narzędzi pozyskiwania informacji oraz wykształca umiejętność samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji, a także gromadzenia, analizowania i interpretowania informacji jako systemu cybernetycznego.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Rodzaj zajęć - ćwiczenia:
Pojęcie informacji.
Informacja - komunikat - dane.
Informacja infologiczna.
Informacja datalogiczna.
Własność informacji.
Funkcje informacji.
Informacja jako towar.
Informacja jako kapitał.
Wartość informacji.
Cechy pożądane informacji.
Cechy niepożądane informacji.
Rodzaj zajęć - wykład:
Informacja jako system cybernetyczny.
Różnorodność informacji.
Infologiczne źródła różnorodności informacji.
Przestrzeń komunikatów – przestrzeń informacyjna.
Rola informacji w podejmowaniu decyzji.
Informacja jako czynnik sterujący w procesie kognitywnego przetwarzania informacji.
Kształtowanie społeczeństwa informacyjnego.
Informacja a wiedza.
Rola i znaczenie Internetu w społeczeństwie informacyjnym.
Metody pozyskiwania informacji.
Procesy informacyjne.
Metody kształcenia
wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny, praca z tekstem źródłowym, dyskusja, burza mózgów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia: obecność i aktywny udział w zajęciach, zaliczenie końcowe - kolokwium,
Wykład: egzamin końcowy.
Literatura podstawowa
Kurek-Kokocińska S., Informacja zagadnienia teoretyczne i uwarunkowania prawne działalności informacyjnej, Łódź 2004.
Stefanowicz B., Informacja, Warszawa 2010.
P. Przybyłowicz, Wstęp do teorii Informacji i kodowania, Centrum Modelowania Matematycznego SIGMA, 2008, http://www.cmmsigma.eu/download/mat_info/wstep_do_teorii_informacji.pdf
M. Heller, Początek jest wszędzie, Warszawa 2002.
Ch. Baylon, X. Mignot, Komunikacja, przeł. M. Sowa, Kraków 2008.
P. Jaśkowski, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł, Warszawa 2009.
G. Marcus, Prowizorka w mózgu. O niedoskonałościach ludzkiego umysłu, przeł. A. Nowak, Sopot 2009.
Ph. Ball, Masa krytyczna. Jak jedno z drugiego wynika, przeł. W. Turopolski, Kraków 2007.
D. Deutsch, Struktura rzeczywistości, Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca
R. Heath, Uwieść podświadomość. Psychologia reklamy, przeł. J. Trojnar, Sopot 2013.
A. B. Pease, Mowa ciała, przeł. J. Grabiak, Poznań 2011.
J.-G. Causse, Niesamowita moc kolorów, przeł. M. Chojnacki, Katowice 2015.
G. Jenner, Milion lat w jeden dzień. Fascynująca historia życia codziennego od jaskini do globalnej wioski, przeł. J. Mastalerz, Warszawa 2016.
Uwagi
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji broker informacji.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 30-03-2021 12:12)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.