SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Recepcja i oddziaływanie tekstów kultury |
Kod przedmiotu | 09.2--FiPlP-RiOTK- 20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literatura popularna i kreacje światów gier |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zasadniczym celem zajęć jest ukazanie wybranych problemów recepcji i oddziaływania tekstów kultury z punktu widzenia różnych dziedzin wiedzy, w szczególności zaś: a/ logiki i metodologii nauk (budowa logiczna i wartość poznawcza interpretacji humanistycznej),b/ literaturoznawstwa/ filmoznawstwa/teatrologii („język” poszczególnych dzieł sztuki i sposoby jego oddziaływania), c/ kulturoznawstwa (kulturowe uwarunkowania odbiorczego uczestnictwa w praktyce artystycznej), d/ socjologii (zagadnienia tzw. socjologii odbioru) oraz e/ psychologii (psychologiczne mechanizmy recepcji i oddziaływania utworów artystycznych). Zjawiska recepcji literatury próbuje się rozpatrywać zarówno na płaszczyźnie synchronicznej, jak też na płaszczyźnie diachronicznej (problemy historycznej zmienności sposobu odbioru dzieł sztuki).
Brak
1. Odbiór dzieł sztuki jako przedmiot badań interdyscyplinarnych.
2. Kultura – uczestnictwo w kulturze – uwarunkowania uczestnictwa.
3. Dzieło literackie jako środek oddziaływań na odbiorcę.
4. Źródła skuteczności oddziaływań utworu literackiego na odbiorcę – płaszczyzna świata przedstawionego.
5. Źródła skuteczności oddziaływań utworu literackiego na odbiorcę – płaszczyzna językowo-stylistyczna.
6. Perswazyjny charakter tekstu literackiego. Retoryczne środki oddziaływań.
7. Recepcja i oddziaływanie dzieł malarskich.
8. Widz w przestrzeni teatru.
9. Odbiór dzieła filmowego.
10. Oddziaływanie filmu.
11. Wpływ dzieł sztuki na emocje odbiorców.
12. Kategorie estetyczne a odbiór dzieł sztuki.
13. Pojęcie i budowa logiczna interpretacji humanistycznej. Dwa typy interpretacji humanistycznej: historyczna i adaptacyjna.
14. Problemy wartościowania i oceny dzieł sztuki.
dyskusja, pokaz, prezentacja multimedialna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
aktywny udział w zajęciach, zaliczenie kolokwium
1. Głowiński M., Dzieło wobec odbiorcy: szkice z komunikacji literackiej, Kraków 1998.
2. Godzic W., Film I psychoanaliza: problem widza, Kraków 1991.
3. Hausbrandt A., Widz, /w:/ idem, Elementy wiedzy o teatrze, Warszawa 1982.
4. Jazownik L., Wyzwolić moc lektury. Aksjologiczno-dydaktyczny sens dzieła literackiego, Zielona Góra 2003.
5. Kmita J., Z metodologicznych problemów interpretacji humanistycznej, Warszawa 1971.
6. Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, red. J. Ostaszewski Kraków 1999.
7. Ostaszewski J., O widzu myślącym, „Kultura Współczesna” 1994 nr 2.
8. Przybysz P., O naturze emocji towarzyszących odbiorowi sztuki. Dynamiczne i sytuacyjne podejście do emocji estetycznych, '”Estetyka i Krytyka” 2017, nr 3
9. Rusinek M., Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Gdańsk 2012.
10. Smuszkiewicz A, Retoryka współczesnej polskiej powieści historycznej dla dzieci i młodzieży, Poznań 1987.
11. Zimnica-Kuzioła E., Widz teatralny - typologia odbiorców sztuki scenicznej i ich dyskursów, „Acta UniversitatisLodziensis. Folia Sociologica” 2001 nr 29.
1. Adamczyk W., Psychologiczny model widza kinowego, Bielsko-Biała 2005.
2. Badanie widowni filmowej. Antologia przekładów, red. K. Klejsa, M. Saryusz-Wolska, Warszawa 2014.
3. Carroll N., Filozofia horroru albo paradoksy uczuć, Gdańsk 2004.
4. Elsaesser T., Hagener M., Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, Kraków 2015.
5. Hendrykowski M. Obraz filmowy jako dzieło sztuki, „Przestrzenie Teorii" 2003, nr 2.
6. Koprowska T., Recepcja przekazu literackiego i jego adaptacji telewizyjnej: różnice interpretacji oraz zapamiętywania treści, Warszawa 1987.
7. Kowalewicz K., 1993, Teatr i odbiorca. Przygotowanie do teorii odbioru przedstawienia teatralnego, Łódź. 1993.
8. Lorenc I., Świadomość i obraz: studia z filozofii przedstawienia, Warszawa 2001.
9. Markiewicz H., Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984.
10. Pavis P., Słownik terminów teatralnych, przekł. S. Świontek, Warszawa 1998.
11. Piekarski R., Problem wartości poznawczych literackiego i filmowego dzieła sztuki. Gdański 1993
12. Retoryka i badania literackie : rekonesansred. J. Z. Lichański Warszawa 1998.
13. Skowronek B., Ciało, emocje, rozum – raz jeszcze o mechanizmach odbioru filmu, „AnnalesUniversitatisMariae Curie-Skłodowska” 2017.
14. Ślebarska Katarzyna. Wpływ filmu na odbiorcę - angażowanie procesów poznawczych widza, /w:/Psychologiczna praca z filmem, red. M. Brol, A. Skorupa, Katowice 2014.
15. Wunenburger J.-J., Filozofia obrazów, przekł. T. Stróżyński, Gdańsk 2011.
16. Zeidler-Janiszewska A., Miedzy melancholią a żałobą. Estetyka wobec przemian w kulturze współczesnej, Warszawa 1996.
17. Zimnica-Kuzioła E., Światła na widownię. Socjologiczne studium publiczności teatralnej, Łódź 2003.
Przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji pisanie kreatywne
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 30-10-2020 12:03)