SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-CDFP-ETY |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching i doradztwo filozoficzne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie |
Studenci w trakcie zajęć opanowują problematykę z zakresu teoretycznych podstaw etyki oraz ich zastosowań w praktyce. Studenci nabywają także kompetencji w zakresie posługiwania się terminologią etyczną i rozstrzygania najczęściej spotykanych dylematów moralnych swoim zawodzie.
Studenci powinni mieć opanowane podstawy wiedzy z propedeutyki filozofii oraz zakresu historii filozofii oraz z zakresu psychologii i socjologii.
WYKŁADY: Etyka jako nauka o moralności. Podstawowe pojęcia, terminy i działy etyki. Etyka a moralność, ethos, morale. Etyka opisowo wyjaśniająca: psychologia moralności, socjologia moralności, historia moralności. Etyka normatywna: etyka chrześcijańska, kantowska, utylitarystyczna, marksowska, fenomenologiczna, egzystencjalistyczna. Metaetyka: oceny, normy i problem ich uzasadniania, główne stanowiska metaetyczne. Antropologia filozoficzna: pojęcia etyczne, dobro, zło, obowiązek, prawa i uprawnienia, problem natury wartości, problem natury moralności. Godność, sprawiedliwość, odpowiedzialność, tolerancja, sumienie.
ĆWICZENIA: Dobro i zło, szczęście, cnota, obowiązek w poglądach etycznych Sokratesa, Platona, Arystotelesa, stoików, epikurejczyków, św. Augustyna, św. Tomasza, Th. Hobbesa, I. Kanta, J. Benthama, J.S. Milla, K. Marksa, J.P. Sartre'a i A. Camusa, Z.Freuda i E. Fromma. Etyka analityczna: G. Moore, Ch.L. Stevenson, R. Hare.
Wykład: wykład tekstu przewodniego, wykład problemowy.
Ćwiczenia: analiza tekstów źródłowych, symulacja, metoda przypadków, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
WYKŁAD: egzamin pisemny na podstawie podanych zagadnień
ĆWICZENIA: test z progami punktowymi, referat, sprawozdania z lektur.
1. Arystoteles, Etyka nikomachejska, PWN 1996.
2. V. Bourke, Historia etyki, Wydawnictwo „Krupski i S-ka.” Toruń 1994.
3. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2002.
4. A. MacIntyre, Krótka historia etyki. Historia moralności od czasów Homera do XX wieku, przekł. A. Chmielewski, Warszawa 1995.
5. M. Ossowska, Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 2000.
6. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, KiW, Warszawa 1998.
.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 17-07-2020 02:24)