SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru A4: Ekofilozofia - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru A4: Ekofilozofia
Course ID 08.1-WH-CDFP-PE
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Coaching and philosophical counseling
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Stefan Konstańczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z filozoficznymi koncepcjami ujmującymi świat holistycznie, w których człowiek i przyroda stanowią wzajemnie dopełniające się elementy. Przyroda zostanie przedstawiona jako struktura dynamiczna, podlegająca ewolucji wraz z ludzką cywilizacją. Studenci w trakcie zajęć nabywają również kompetencji w zakresie samodzielnej analizy problemów ekologicznych w tym zwłaszcza oceny projektów proekologicznej przyszłości gatunku ludzkiego.

Prerequisites

Znajomość historii kultury i postaw wiedzy biologicznej na .poziomie szkoły średniej oraz orientacji w problematyce historii filozofii

Scope

1. Przedmiot, terminologia i podstawowe założenia  ekofilozofii. Idea koewolucji świata przyrodniczego i społecznego.

2. Historia myśli ekofilozoficznej. 

3. Spory w ekofilozofii: antropocentryzm, biocentryzm, ekocentryzm oraz „teoria wszystkiego”.

4. Ekologia człowieka. Spory o naturę ludzką w filozofii. Znaczenie bioróżnorodności dla biosfery.

5. Miejsce człowieka w przyrodzie - inkluzjonizm i ekskluzjonizm. 

6. Religie a ekologia.

7. Ekoteologia. Environmentalizm.

8. Ekofilozofia Henryka Skolimowskiego.

9. Koncepcja Gai – James Lovelock i Lynn Margulis.

10. Ekofemiznizm.

11. Neonaturalizm. Kulturalizm. Socjobiologia.

12. Ekologia głęboka.

13. Kreowanie ery ekologicznej. Proekologiczne wizje przyszłości.

14. Koncepcja zrównoważonego rozwoju.

Teaching methods

metoda tekstu przewodniego, metoda projektu, metoda przypadków, dyskusja panelowa

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach. Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową oceny z ćwiczeń oraz z tekstu końcowego.

Recommended reading

1. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, przeł. M. Klimowicz, Kraków 1996.

2. S. Konstańczak, Wybrane zagadnienia ekofilozofii, Słupsk 2005.

3. Z. Piątek, Ekofilozofia, Kraków 2008.

4. H. Skolimowski, Filozofia żyjąca. Eko-filozofia jako drzewo życia, Warszawa 1993.

5. W Tyburski, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń 2013.

5. K. Waloszczyk, Kryzys ekologiczny w świetle ekofilozofii, Łódź 1996.

Further reading

1. I. S. Fiut, Ekofilozofia. Geneza i problemy, Kraków 2003.

Notes

Wykorzystywane środki dydaktyczne:

a.    Encyklopedia multimedialna PWN „Środowisko”;

b.    Encyklopedia multimedialna PWN „Ziemia”.

c.    Encyklopedia multimedialna PWN „Życie”;


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 18-07-2020 05:37)