SylabUZ
Course name | Przedmiot do wyboru A4: Ekofilozofia |
Course ID | 08.1-WH-CDFP-PE |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Coaching and philosophical counseling |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z filozoficznymi koncepcjami ujmującymi świat holistycznie, w których człowiek i przyroda stanowią wzajemnie dopełniające się elementy. Przyroda zostanie przedstawiona jako struktura dynamiczna, podlegająca ewolucji wraz z ludzką cywilizacją. Studenci w trakcie zajęć nabywają również kompetencji w zakresie samodzielnej analizy problemów ekologicznych w tym zwłaszcza oceny projektów proekologicznej przyszłości gatunku ludzkiego.
Znajomość historii kultury i postaw wiedzy biologicznej na .poziomie szkoły średniej oraz orientacji w problematyce historii filozofii
1. Przedmiot, terminologia i podstawowe założenia ekofilozofii. Idea koewolucji świata przyrodniczego i społecznego.
2. Historia myśli ekofilozoficznej.
3. Spory w ekofilozofii: antropocentryzm, biocentryzm, ekocentryzm oraz „teoria wszystkiego”.
4. Ekologia człowieka. Spory o naturę ludzką w filozofii. Znaczenie bioróżnorodności dla biosfery.
5. Miejsce człowieka w przyrodzie - inkluzjonizm i ekskluzjonizm.
6. Religie a ekologia.
7. Ekoteologia. Environmentalizm.
8. Ekofilozofia Henryka Skolimowskiego.
9. Koncepcja Gai – James Lovelock i Lynn Margulis.
10. Ekofemiznizm.
11. Neonaturalizm. Kulturalizm. Socjobiologia.
12. Ekologia głęboka.
13. Kreowanie ery ekologicznej. Proekologiczne wizje przyszłości.
14. Koncepcja zrównoważonego rozwoju.
metoda tekstu przewodniego, metoda projektu, metoda przypadków, dyskusja panelowa
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach. Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową oceny z ćwiczeń oraz z tekstu końcowego.
1. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, przeł. M. Klimowicz, Kraków 1996.
2. S. Konstańczak, Wybrane zagadnienia ekofilozofii, Słupsk 2005.
3. Z. Piątek, Ekofilozofia, Kraków 2008.
4. H. Skolimowski, Filozofia żyjąca. Eko-filozofia jako drzewo życia, Warszawa 1993.
5. W Tyburski, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń 2013.
5. K. Waloszczyk, Kryzys ekologiczny w świetle ekofilozofii, Łódź 1996.
1. I. S. Fiut, Ekofilozofia. Geneza i problemy, Kraków 2003.
Wykorzystywane środki dydaktyczne:
a. Encyklopedia multimedialna PWN „Środowisko”;
b. Encyklopedia multimedialna PWN „Ziemia”.
c. Encyklopedia multimedialna PWN „Życie”;
Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 18-07-2020 05:37)