SylabUZ

Generate PDF for this page

Teoria reklamy i PR - course description

General information
Course name Teoria reklamy i PR
Course ID 08.1-WH-KP-TRPR
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Culture studies
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Available in specialities Przemysł kreatywny w internecie
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Roman Sapeńko, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom wiedzy o podstawowych zasadach powstawania, funkcjonowania i odbioru reklamy i PR jako sposobów społecznego i marketingowego komunikowania; opanowanie umiejętności analizowania i krytycznego interpretowania przekazów reklamowych; rozwijanie umiejętności pozwalających na samodzielne projektowanie reklamy oraz relacji medialnych ze środowiskiem zewnętrznym.

Prerequisites

Brak.

Scope

Marketing jako forma komunikacji społecznej. Promocja mix i jej instrumenty. Propaganda a reklama i public relations. Historia reklamy. Reklama i jej uwarunkowania. Oddziaływanie reklamy na odbiorcę. Adresat reklamy. Reklama bezpośrednia. Reklama prasowa. Reklama radiowa. Reklama telewizyjna. Reklama w Internecie. Reklama społeczna jako narzędzie marketingu społecznego Reklam społeczna a komercyjna. Transgresyjna rola reklamy we współczesnej kulturze. Estetyka reklamy. Etyka w reklamie. Analiza dyskursywna reklamy. Elementy psychologii reklamy. Public relations jako reklama. Budżet promocji i reklamy a kulturowe oddziaływanie reklamy. Przygotowanie ulotki i broszury reklamowej.

Teaching methods

dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca ze źródłami cyfrowymi, dyskusja panelowa, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

dyskusja problemowa, praca pisemna, sprawdzian.

Recommended reading

(wybrane fragmenty – ustalane na bieżąco w trakcie trwania semestru):

1.     M. Lisowska-Magdziarz, Bunt na sprzedaż. Przemysł muzyczny – reklama – semiotyka, Kraków 2000.

2.     A. Pitrus, Znaki na sprzedaż. W stronę integracyjnej teorii reklamy, Kraków 2005.

3.     K. Skowronek, Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków 2001.

4.     E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2003.

5.     B. Kwarciak, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Kraków 1999.

6.     J. T. Russell, W.R. Lane, Reklama według Ottona Kleppnera, 2000.

7.     J.  Łodziana-Grabowska, Efektywność reklamy", Warszawa 1996.

8.     M. Napierała Filozofia reklamy: historia, psychologia, techniki, Kraków 2012.

9.     J. Ph. Jones, Jak działa reklama, Gdańsk 2004.

10.  K. Burtenshaw, N. Mahon, C. Barfoot, Kreatywna reklama, Warszawa 2007.

11.  R. Heath, Ukryta moc reklamy, Gdańsk 2006.

12.  Andrzejewski P., Kot W., Medialne public relations, WSZiB w Poznaniu, Poznań 2006

13.  Davis A., Public relations Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007

14.  Jabłoński W., Kreowanie informacji: media relations PWN, Warszawa 2006

15.  Wood M.B., Plan marketingowy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007

Further reading

1.      A. Benedykt, Reklama jako proces komunikacji. Wrocław 2004.

2.      D. Ogilvy, Wyznania człowieka reklamy, Warszawa 2000.

3.      A. Góźdź, Reklama i public relations jako instrumenty promocji; Kielce 2005.

4.      S. Kuśnierski, Reklama jest sztuką, Warszawa 2000.

5.      K. Albin, Reklama. Przekaz, odbiór, interpretacja, Wrocław 2000.

6.      D. Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk 2003.

7.      A. Ries, L. Ries, Upadek reklamy i wzlot public relations, Warszawa 2004

8.      Drzycimski A., Public relations: elementy wiedzy i praktyka, Warszawa 2006

9.      Maciejowski T., Narzędzia skutecznej promocji w internecie, Kraków 2003.

10.    Murdoch, A., Kreatywność w reklamie, PWN, Warszawa 2004.

11.    McQuil D., Teoria komunikowania masowego, PWN, Warszawa 2008

Notes


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 15-06-2020 22:15)