SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka nauczania języka niemieckiego |
Kod przedmiotu | 05.1-WH-FGD-DNJN-1-Ć-S14_genI2A3A |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski i niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Wraz z nastaniem tzw. „metody komunikacyjnej” w nauczaniu języków obcych pojawiła się konieczność zwrócenia większej uwagi na znaczenie specyficznych, obecnych w każdej społeczności językowej standardów komunikowania się. Obok kompetencji językowej (lingwistycznej) i komunikacyjnej trzecim elementem jest kompetencja interkulturowa. Celem przedmiotu jest więc kształtowanie umiejętności organizowania nauczania języka niemieckiego z uwzględnieniem trzech wymienionych kompetencji bazowych.
Zaliczenie egzaminu z przedmiotu „Dydaktyka nauczania języka niemieckiego” oraz z przedmiotów wchodzących w skład specjalizacji nauczycielskiej na 1 stopniu studiów.
W oparciu o dotychczas poznane klasyczne i alternatywne metody nauczania oraz pierwsze doświadczenia dydaktyczne poszerzony zostanie warsztat metodologiczny, umożliwiający kreatywne podejście do nauczania języka, ocenę materiałów glottodydaktycznych i uwzględniający różne formy organizacji nauczania, w tym również tzw. e-learning.
Ponadto przedmiotem ćwiczeń będzie pogłębiona analiza błędu językowego w ustnych i pisemnych wypowiedziach uczniów, ćwiczenie umiejętności (samo-)oceny postępów w nauce i doskonalenie własnego warsztatu metodycznego. Analizowane będą wybrane prace uczniów i studentów pod kątem najczęściej występujących błędów, źródeł ich powstawania i ewentualnej profilaktyki. Główne zagadnienia omawiane w języku niemieckim obejmują:
Landeskunde und interkulturelles Lernen im Unterricht, Interaktion im Unterricht, Lerngruppen und Binnendifferenzierung, Strategien und Lernerautonomie, Medien und Aktivitätenrepertoire, Tests und Prüfungen, Fehlerbewertung und Fehlertherapie.
Praca indywidualna, w grupach dwu- i wieloosobowych, ukierunkowana na opracowanie i prezentację wybranego zagadnienia. Preferowana będzie dyskusja, debata „za i przeciw” oraz umiejętność samooceny i samoobserwacji postępów w nauce języka.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie indywidualnej prezentacji poświęconej rozwijaniu określonej kompetencji kluczowej lub zintegrowanej dla zdefiniowanej grupy uczniów. Wpływ na ocenę końcową będzie miało również wygłoszenie 10 min. referatu na temat przerabianego zagadnienia glottodydaktycznego i/lub dokonanie analizy błędów językowych z wnioskami na przykładzie autentycznych tekstów uczniowskich.
Altmayer, Claus (2002): Kulturelle Deutungsmuster in Texten. Prinzipien und Verfahren einer kulturwissenschaftlichen Textanalyse im Fach Deutsch als Fremdsprache. In: Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht 6 (3).
Bimmel, Peter / Rampillon, Ute (2000): Lernerautonomie und Lernstrategien. Langenscheidt
Kleppin, Karin (1998): Fehler und Fehlerkorrektur. Fernstudieneinheit. Langenscheidt.
Rampillon, Ute (1995): Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning.
Fremdsprache Deutsch: Zeszyty tematyczne poświęcone praktyce nauczania i uczenia się języka niemieckiego, poszczególnych sprawności i umiejętności. Goethe-Institut.
Heyd, G.: Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/Main 1991.
Köhring, K./Beilharz, R.: Begriffswörterbuch Fremdsprachendidaktik und –methodik. München.
Sion, Christopher (2004): 88 Unterrichtsrezepte für DaF. Stuttgart 2004.
Zuchewicz, Tadeusz / Adaszyński, Zbigniew (2009).: Idial für Polen. Deutsch für polnischsprachige Studenten. Zielona Góra – Göttingen.
Nie ma uwag.
Zmodyfikowane przez dr Tadeusz Zuchewicz (ostatnia modyfikacja: 02-06-2020 13:48)