SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztaty dydaktyczne zintegrowane z realizacją praktyk |
Kod przedmiotu | 05.1-WH-FGP-WDP |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy kontakt z rzeczywistością szkolną w roli obserwatora i prowadzącego lekcje języka niemieckiego w ramach praktyki dydaktycznej ma na celu przygotowanie studenta do realizacji wybranego materiału nauczania pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego w szkole. Dodatkowym wsparciem będzie możliwość bieżącej kontroli i weryfikacji pracy, doświadczeń i obserwacji studenta w ramach zajęć laboratoryjnych na uczelni przy współudziale prowadzącego zajęcia oraz innych uczestników praktyk.
Wybór specjalności nauczycielskiej.
W zależności od poziomu opanowania języka w danej grupie oraz tematu lekcji omawiane będą m.in. następujące zagadnienia w zakresie czterech podstawowych sprawności językowych oraz gramatyki i słownictwa:
- Pierwszy kontakt z uczniami: jak przygotować pierwszą lekcję?
- Praca nad słownictwem: Jak wprowadzać nowe słowa?
- Gramatyka: Ile gramatyki potrzebuje uczeń i jak nie zniechęcić go do nauki gramatyki?
- Sprawności: Co oferuje podręcznik i można uzupełniać treść o inne źródła?
- Jak wspierać aktywność uczniów z wykorzystaniem tradycyjnych i elektronicznych mediów?
- Formy pracy socjalnej na lekcji: Jak organizować pracę indywidualną, w parach, grupach?
Analiza przypadków (Fallbeispiel-Analyse), przedstawianie materiałów lekcyjnych przed i po przeprowadzonej lekcji, dyskusja, wymiana doświadczeń, analiza i przygotowanie konspektów lekcyjnych, formułowanie poleceń w języku lekcji (Unterrichtssprache).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pozytywna ocena opiekuna praktyki semestralnej i prezentacja konspektów planowanych lekcji oraz aktywny udział w zajęciach.
Bimmel, Peter/ Kast, Bernd/ Neuner, Gerd (2020): Deutschunterricht planen. Neu. Ernst Klett Sprachen, Stuttgart.
Sion, Christopher (2004): 88 Unterrichtsrezepte. Eine Sammlung interaktiver Unterrichtsideen. Ernst Klett. Stuttgart.
Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts. Aktuelle und frühere Themenhefte. Klett Edition. München.
DLL - Deutsch Lehrer Lernen. Die Reihe des Goethe-Instituts zu grundlegenden Fragen des Unterrichtens. https://www.goethe.de/de/spr/unt/for/dll/mat.html
Glaboniat, Manuela/ Müller, Martin/ Rusch, Paul/Schmitz, Hellen/Wertenschlag, Lukas (2005): Profile Deutsch. Lernzielbestimmungen, Kannbestimmungen, Kommunikative Mittel. Niveau A1-A2/B1-B2/C1-C2. Langenscheidt. Berlin, München u.a.
Lohfert, Walter (1996): Kommunikative Spiele für Deutsch als Fremdsprache. Spielpläne und Materialien für die Grundstufe. Max Hueber verlag. München.
Nie ma uwag.
Zmodyfikowane przez dr Tadeusz Zuchewicz (ostatnia modyfikacja: 02-06-2020 16:20)