SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Podstawy logopedii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Podstawy logopedii
Kod przedmiotu 12.0-WL-LekAM-PL
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami logopedycznymi: mowa i jej zaburzenia, typologie zaburzeń mowy, charakterystyka wybranych zaburzeń mowy, metody diagnozy i terapii logopedycznej, problematyką logopedii dziecięcej i gerontologopedii, profilaktyką logopedyczną – modele i strategie.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii i fizjologii narządów mowy oraz budowy centralnego układu nerwowego człowieka.

Zakres tematyczny

1. Wprowadzenie do logopedii: a) rys historyczny rozwoju logopedii w Polsce i na świecie, b) prekursorzy polskiej logopedii (Jan Siestrzyński, Wladysław Ołtuszewski, Benedykt Dylewski, Leon Kaczmarek), c) koncepcje logopedii, d) przedmiot logopedii i specjalizacje, e) wyjaśnienie podstawowych pojęć: mowa, zaburzenia mowy, wady wymowy, f) powstawanie mowy. 2. Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy: ICD-10, DSM-IV, klasyfikcja objawowa, klasyfikacje przyczynowe, dylematy terminologiczne. 3. Diagnoza i terapia logopedyczna: procedura i zasady. 4. Charakterystyka, diagnoza i terapia wybranych zaburzeń mowy: dyslalia, jąkanie, opóźniony rozwój mowy, oligofazje, dysartria, afazja, dysfonia, schizofazja. 5. Wspomaganie rozwoju mowy u dzieci z grupy ryzyka (dzieci niesłyszące, niedosłyszące, głuchoniewidome, z zaburzeniami emocjonalnymi, z niepełnosprawnością intelektualną). Zaburzenia mowy w chorobach uwarunkowanych genetycznie (zespół Cornelii de Lange, zespół Angelmana, zespół kociego krzyku,  Zespół łamliwego chromosomu X, Zespół Williamsa, Zespół Pradera-Williego i inne). 6. Zaburzenia mowy w chorobach neurodegeneracyjnych (choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, inne). Pierwotna afazja postępująca. 7. Promocja zdrowia i profilaktyka w logopedii: modele profilaktyki, poziomy, strategie, czynniki ryzyka i chroniące.

Metody kształcenia

Praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach oraz pozytywne zaliczenie projektu grupowego dotyczącego wybranego zaburzenia mowy uzgodnionego podczas zajęć w zakresie: profilaktyki, diagnozy i terapii. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia, terminy konsultacji dostępne są na stronie UZ.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Logopedia: pytania i odpowiedzi: podręcznik akademicki, t. 1 i 2, Opole 2017.

Skorek E.M., Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, Zielona Góra, 2017.

Literatura uzupełniająca

Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., Logopedia, Lublin 2015.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-09-2020 14:19)