Psychiatry and Psychiatric Nursing - course description
General information
Course name
Psychiatry and Psychiatric Nursing
Course ID
12.2-CM-6-PSYCH-S20
Faculty
Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study
Nursing
Education profile
practical
Level of studies
First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester
winter term 2019/2020
Course information
Semester
6
ECTS credits to win
8
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr Jolanta Chmielowiec
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Lecture
15
1
-
-
Exam
Class
35
2,33
-
-
Credit with grade
Practical training
80
5,33
-
-
Credit with grade
Zajęcia praktyczne
80
5,33
-
-
Credit with grade
Samokształcenie
15
1
-
-
Credit
Aim of the course
Opanowanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu profesjonalnej opieki nad chorym psychicznie i jego rodziną.
Prerequisites
Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu podstaw pielęgniarstwa.
Scope
Wykłady:
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania zdrowia psychicznego;
Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych;
Podstawowe funkcje psychiczne człowieka i ich patologie;
Zespoły psychopatologiczne
Proces leczenia w psychiatrii.;
Nerwice;
Samobójstwa i zaburzenia psychiczne (depresje)
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży;
Zagadnienia psychogeriatrii;
Proces pielęgnowania w psychiatrii;
Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego oraz zasady stosowania przymusu bezpośredniego.
Ćwiczenia
Podstawowe pojęcia z zakresu pielęgniarstwa psychiatrycznego: psychoterapia, psychoedukacja, psychoprofilaktyka;
Cykle życia rodzinnego – wyzwania i zagrożenia każdego etapu;
Poznanie chorego (błąd maski, postawy, sędziego);
Uzależnienie od alkoholu i innych związków psychoaktywnych mechanizmy uzależnienia;
Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta chorego na schizofrenię;
Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta chorego na nerwicę;
Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta chorego na psychozę maniakalno – depresyjną;
Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta uzależnionego od alkoholu;
Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta z depresją
Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta z fobią;
Zaburzenia odżywiania – anoreksja nervosa, bulimia – rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania;
Diagnostyka – kwestionariusze i testy do badania osobowości oraz diagnozowania zaburzeń psychicznych (np. skala kontroli emocji, audit, lista wartości osobistych, skala ekspresji gniewu itd.).
Zajęcia praktyczne
Nawiązywanie kontaktu, zbieranie informacji o chorym, tworzenie relacji terapeutycznej, wrażliwe i aktywne słuchanie, empatia.
Efektywne obserwowanie stanu psychicznego pacjenta, jego zachowań, relacji z innymi chorymi, rodziną, personelem.
Interpersonalne komunikowanie się z pacjentem, jego rodziną, zespołem terapeutycznym.
Organizowanie pracy własnej w czasie dyżuru, organizowanie współpracy. Integrowanie własnych działań z celami zespołu, w którym członkiem jest chory (podopieczny i opiekujący się nim). Organizowanie opieki nad chorym zgodnie z założeniami procesu pielęgnowania.
Wrażliwe spostrzeganie ludzi, przyjmowanie informacji zwrotnych, odkrywanie własnych mocnych stron i sposobu korzystania z nich dla celów terapeutycznych.
Podejmowanie elementarnych interwencji psychoterapeutycznych w relacji z pacjentem psychotycznym, depresyjnym, maniakalnym, autystycznym, wycofującym się, przeżywającym lęk.
Różnicowanie relacji społecznych (międzyludzkich) i terapeutycznych. Rozpoznawanie przeżyć pacjenta i własnych w trakcie zajęć terapeutycznych.
Organizowanie społeczności leczniczej.
Kształtowanie i rozwijanie u pacjenta podstawowych umiejętności społecznych.
Tworzenie środowiska zapewniającego bezpieczeństwo choremu i jego otoczeniu. Przestrzeganie praw pacjenta. Udzielanie wsparcia psychicznego choremu hospitalizowanemu. Przygotowywanie leków psychotropowych dla chorych.
Organizowanie różnych form socjalizacji pacjenta w oddziale. Prowadzenie relaksacji.
Przestrzeganie procedur w przypadku agresji i gróźb. Ocena strategii postępowania. Stosowanie unieruchomienia osoby z użyciem pasów, uchwytów, prześcieradeł lub kaftana bezpieczeństwa. Prowadzenie obserwacji i dokumentacji pacjentów unieruchomionych.
Prowadzenie poradnictwa odnośnie trybu życia z chorobą psychiczną. Psychoedukacja rodziny oraz udzielanie jej wsparcia psychicznego.
Praktyka zawodowa
Pomaganie pacjentowi w adaptacji w placówce.
Zakładanie i prowadzenie niezbędnej dokumentacji.
Zastosowanie metod gromadzenia danych o chorych.
Zastosowanie procedur pielęgnowania, diagnostycznych, medycznych, standardów pielęgniarskiej opieki oraz procedur sanitarnych.
Sporządzenie planu pielęgnacji i realizowanie opieki w różnych stanach chorobowych.
Różnicowanie objawów chorób, umiejętność wykorzystywania ich w procesie pielęgnowania, przygotowanie chorego do badań diagnostycznych.
Uczestniczenie w badaniach diagnostycznych.
Obserwacja i współpraca z chorym i jego rodziną.
Uczestniczenie w działaniach profilaktycznych i edukacyjnych wobec chorego i jego rodziny, ocena wyników podejmowanych działań.
Gromadzenie i analizowanie danych o kliencie/pacjencie, rozpoznawanie, realizowanie i ocenianie indywidualnej opieki z uwzględnieniem możliwości chorego do samoopieki. Dokumentowanie procesu pielęgnowania.
Samokształcenie
przygotowanie pracy z zakresu psychiatrii (forma: esej, studium przypadku, prezentacja multimedialna)
Teaching methods
Metoda przypadków, praca w grupach.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej w formie testu składającego się z 60 pytań. Pozytywną ocenę uzyskuję student który otrzymuje 75% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, zaliczeniu 100% obecności i napisaniu pracy pisemnej. Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem psychiatrycznym, 100% obecności na zajęciach, złożenie prac zaliczeniowych. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych.
W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Recommended reading
Bilikiewicz, A., Strzyżewski, W. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, Warszawa 2005.
Bilikiewicz A., Landowski J., Radziwiłłowicz P.: Psychiatria. Repetytorium. PZWL, Warszawa 2003.
Heitzman J. (red.): Psychiatria. PZWL Warszawa2005.
Namysłowska I. (red.): Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2005.
Freyberger H. J., Schneider W., Stieglitz R. D.: Kompendium psychiatrii, psychoterapii, medycyny psychosomatycznej. PZWL, Warszawa 2005.
Further reading
Pitt, B.: Psychogeriatria. PZWL, Warszawa 1986
Skrzyński W.: Podstawy psychologii klinicznej. ARW DIMA, Warszawa 2000.
Martin N. G.: Neuropsychologia. PZWL, Warszawa 2001.
ger S. P., Deutsch G.: Lewy mózg, prawy mózg z perspektywy neurobiologii poznawczej. Prószyński i S – ka, Warszawa1998
Ugniewska, C.: Pielęgniarstwo psychiatryczne i neurologiczne. PZWL, Warszawa 1998.
Jakubik A.: Zaburzenia osobowości. PZWL, Warszawa 2003.
Aleksandrowicz J.: Psychoterapia. PZWL, Warszawa 2000.
Formański J.: Psychologia środowiskowa. PZWL, Warszawa 2004.
Jakubik A.: Zaburzenia osobowości. PZWL, Warszawa 2003.
Carr A.: Depresja i próby samobójcze młodzieży. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Kokoszka A.: Zaburzenia nerwicowe. Postępowanie w praktyce ogólnolekarskiej. Medycyna praktyczna, Kraków 2004.
Pecyna B. M.: Psychologia kliniczna, Żak, Warszawa 2001
Aleksandrowicz J. W.: Psychopatologia zaburzeń nerwicowych i osobowości. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.
Aleksandrowicz J.: Psychoterapia. PZWL, Warszawa 2000.
Formański J.: Psychologia środowiskowa. PZWL, Warszawa 2004.
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Notes
Modified by mgr Beata Wojciechowska (last modification: 26-01-2021 15:20)