SylabUZ
Course name | Work with a disabled child |
Course ID | 05.6-WP-PEDP-PZDN |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 3 |
Available in specialities | Protective and educational pedagogy and prevention |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit |
Laboratory | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Ukazanie wspólnych i swoistych cech dzieci z różnymi niepełnosprawnościami w porównaniu z pełnosprawnymi. Omówienie idei edukacji integracyjnej oraz inkluzyjnej. Ukazanie wybranych metod pod kątem ich wykorzystania w pracy z dziećmi z ograniczeniami sprawności. Uwrażliwienie studentów na problemy dzieci z niepełnosprawnością oraz ich rodzin w środowisku szkolnym, a także możliwości oferowania im wsparcia.
Znajomość problematyki celów, zasad, metod z zakresu teoretycznych podstaw wychowania oraz dydaktyki ogólnej.
Wykłady
1) Specjalne potrzeby edukacyjne. Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. Klasyfikacja dzieci/uczniów z niepełnosprawnością. 2) Edukacja dzieci z niepełnosprawnością w systemie integracyjnym i włączającym. 3) Zasady edukacji dzieci z niepełnosprawnością w szkole (IPET, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego). 4) Wspomaganie rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością w szkole i środowisku lokalnym. 5) Integracja społeczna uczniów z niepełnosprawnością. 5) Adaptacja uczniów z niepełnosprawnością do szkoły. 6) Wizyta studyjna w szkole integracyjnej lub ogólnodostępnej - analiza kultury intgracyjnej oraz inkluzyjnej.
Laboratoria
1) Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci z wybranymi niepełnosprawnościami w roli ucznia i kolegi w szkole (możliwości i ograniczenia, wspólne i swoiste cechy dzieci pełnosprawnych i z niepełnosprawnością). 2) Wspieranie procesu społecznej integracji dzieci z niepełnosprawnością w grupie. Bariery społecznej integracji. 3) Wybrane metody pracy z dziećmi z niepełnosprawnością: a) metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne; b) metody relaksacyjne: technika relaksacji według Jacobsona, według Winterberga, według Polender; c) metoda P. Dennisona; d) metoda dobrego startu; e) uczenie się we współpracy; f) metoda żywiołów, g) pedagogika zabawy, h) model Teacch, 4) Komunikacja alternatywna i wspomagająca dla dzieci z niepełnosprawnością przejawiającymi trudności komunikacyjne.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, pokaz.
Laboratoria – metoda projektu, praca w grupach, metoda ćwiczeń.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład
Test sprawdzający wiedzę z wykładów na zaliczenie (zal.). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% prawidłowych odpowiedzi..
Laboratoria
Zaliczenie laboratorium: (1) realizacja projektu zaliczeniowego, tj. zreferowanie założeń wybranej metody, przygotowanie odpowiednich środków dydaktycznych oraz przeprowadzenie zajęć praktycznych (praca w grupie). Kryteria oceny (2-5): a) rzetelność analizy problematyki, b) komunikatywność przekazu, c) środki dydaktyczne, c) atrakcyjność zajęć praktycznych d) poprawność metodyczna. Ocena za projekt stanowi średnią arytmetyczną ocen cząstkowych; (2) Kolokwium z treści zajęć. Kryteria oceny: ocena niedostateczna (do-60)%, dostateczna (61-75%), dobra (76-85%), bardzo dobra (86-100%).
Ocena końcowa
Ocena końcowa: uzyskanie zaliczenia z wykładu oraz średnia arytmetyczna ocen uzyskanych na laboratoriach.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 25-04-2021 18:46)