SylabUZ

Generate PDF for this page

Work with a disabled child - course description

General information
Course name Work with a disabled child
Course ID 05.6-WP-PEDP-PZDN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Available in specialities Protective and educational pedagogy and prevention
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Ukazanie wspólnych i swoistych cech dzieci z różnymi niepełnosprawnościami w porównaniu z pełnosprawnymi. Omówienie  idei edukacji integracyjnej oraz inkluzyjnej. Ukazanie wybranych metod pod kątem ich wykorzystania w pracy z dziećmi z ograniczeniami sprawności. Uwrażliwienie studentów na problemy dzieci z niepełnosprawnością oraz ich rodzin w środowisku szkolnym, a także możliwości oferowania im wsparcia. 

Prerequisites

Znajomość problematyki celów, zasad, metod z zakresu teoretycznych podstaw wychowania oraz dydaktyki ogólnej.

Scope

Wykłady

1) Specjalne potrzeby edukacyjne. Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. Klasyfikacja dzieci/uczniów z niepełnosprawnością.  2) Edukacja dzieci z niepełnosprawnością w systemie integracyjnym i włączającym. 3) Zasady edukacji dzieci z niepełnosprawnością w szkole (IPET, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego). 4) Wspomaganie rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością  w szkole i środowisku lokalnym. 5) Integracja społeczna uczniów z niepełnosprawnością. 5) Adaptacja uczniów z niepełnosprawnością do szkoły. 6) Wizyta studyjna w szkole integracyjnej lub ogólnodostępnej - analiza kultury intgracyjnej oraz inkluzyjnej. 

Laboratoria 

1) Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci z wybranymi niepełnosprawnościami w roli ucznia i kolegi w szkole (możliwości i ograniczenia, wspólne i swoiste cechy dzieci pełnosprawnych i z niepełnosprawnością).  2) Wspieranie procesu społecznej integracji dzieci z niepełnosprawnością w grupie. Bariery społecznej integracji. 3) Wybrane metody pracy z dziećmi z niepełnosprawnością: a) metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne; b) metody relaksacyjne: technika relaksacji według Jacobsona, według Winterberga, według Polender; c) metoda P. Dennisona; d) metoda dobrego startu; e) uczenie się we współpracy; f) metoda żywiołów, g) pedagogika zabawy, h) model Teacch, 4) Komunikacja alternatywna i wspomagająca dla dzieci  z niepełnosprawnością przejawiającymi trudności komunikacyjne.

 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Laboratoria – metoda projektu, praca w grupach, metoda ćwiczeń. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład

Test sprawdzający wiedzę z wykładów na zaliczenie (zal.). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% prawidłowych odpowiedzi.. 

Laboratoria

Zaliczenie laboratorium: (1) realizacja projektu zaliczeniowego, tj. zreferowanie założeń wybranej metody, przygotowanie odpowiednich środków dydaktycznych oraz przeprowadzenie zajęć praktycznych (praca w grupie). Kryteria oceny (2-5): a) rzetelność analizy problematyki, b) komunikatywność przekazu, c) środki dydaktyczne, c) atrakcyjność zajęć praktycznych d) poprawność metodyczna. Ocena za projekt stanowi średnią arytmetyczną ocen cząstkowych; (2)  Kolokwium z treści zajęć. Kryteria oceny: ocena niedostateczna (do-60)%, dostateczna (61-75%), dobra (76-85%), bardzo dobra (86-100%).

Ocena końcowa

Ocena końcowa: uzyskanie zaliczenia z wykładu oraz średnia arytmetyczna ocen uzyskanych na laboratoriach.

Recommended reading

  1. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa 2017. 
  2. Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej: przewodnik metodyczny,  red. W. Dykcik, B. Szychowiak, Poznań 2001.
  3. Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki, red. S. Kowalik, Warszawa 2011.
  4. Przewodnik po edukacji włączającej: rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły, red.  T. Booth i M. Ainscow, Warszawa 2011. 
  5. Z teorii i badań społecznej integracji, red. A. Maciarz, Kraków 1999.

Further reading

 

  1. Bąbka J., Zachowania kooperacyjne w sytuacjach zadaniowych u młodzieży w okresie wczesnej adolescencji. Analiza porównawcza młodzieży pełnosprawnej i z różnymi ograniczeniami sprawności, Zielona Góra 2012. 
  2. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992. 
  3. Doroszewska J., Pedagogika specjalna, Wrocław-Warszawa 1989.
  4. Dzionek E, Gmosińska M., Kościelniak A., Szwajkajzer M., Kinezjologia edukacyjna, Kraków 2010. 
  5. Grycman M., Kaczmarek B.B., Podręczny słownik terminów AAC, Kraków 2014. 
  6. Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, red. J. Kielin, Gdańsk 2020. 

 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 25-04-2021 18:46)