Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.
Wymagania wstępne
Podstawy wiedzy o rozwoju człowieka.
Zakres tematyczny
Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela). Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji. Ciało jako zbiór rezonatorów ( rezonatory :głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu). Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy). Sztuka mówienia, sztuka śpiewania (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji). Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych. Higiena głosu (najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania). Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu. Profilaktyka i rehabilitacja głosu.
Metody kształcenia
Metody ekspresyjne, asymilacja wiedzy.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, własnego opracowania ćwiczeń emisyjnych.
Literatura podstawowa
Kataryńczuk-Mania L., Świadomość nauczycieli w zakresie aktywności głosowej ihigieny ]w] Edukacja artystyczna-nowe wyzwania, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra-Skarbona 2017.
Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.
Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007.
Pruszewwicz A., i in. , W sprawiekompleksowej oceny głosu - własna modyfikacja testu samooceny niesprawności głosu (Voice Handicap Index), "Otolaryngologia", 2004, 58, s.547-549.
Przybysz-Piwko M., red. Emisja głosu nauczyciela.Wybrane zagadnienia, Warszawa 2005.
Toczyska B., Łamańce z dedykacją, Gdańsk 1998.
Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1980.
Gawrońska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001.
Grombel B. E. i in., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001.
Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.
Śliwińska-kowalska M., Niebudek-Bogusz E., red., Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu: poradnik dla nauczycieli, Łódź 2009
Literatura uzupełniająca
Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995.
Kosewski Adam. oprac., , Emisja głosu, Ostróda 2008.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.