SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Formy arteterapii |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-ARTEP-FOAR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie nazewnictwa, definicji i klasyfikacji arteterapii oraz różnych jej form ze szczególnym uwzględnieniem terapii obejmowanych terminem „terapii kreatywnych”, t.j. arteterapii wizualnej, muzykoterapii, terapii tańcem, dramoterapii i poezjoterapii (biblioterapii). Wyjaśnienie istniejącego związku arteterapii z medycyną, w pierwszym rzędzie z psychiatrią, z psychologią, estetyką, pedagogiką. Zapoznanie ze specyfiką poszczególnych form arteterapii, ukazanie istniejących między nimi różnic i podobieństwa oraz zalet modelu multimodalnego. Przygotowanie do prowadzenia podstawowych form arteterapii, możliwych także do prowadzenia w warunkach szkolnych. Uświadomienie potrzeby pracy nad własnym rozwojem artystycznym w celu nabycia umiejętności prowadzenia dialogu z pacjentem/podopiecznym za pomocą języka sztuki.
Zainteresowanie sztuką i czynne uprawianie przynajmniej jednej z jej dziedzin. Wiedza pedagogiczna, zwłaszcza z zakresu pedagogiki specjalnej (niepełnosprawność ruchowa, umysłowa, społeczna)
Nazewnictwo i systematyka form arteterapii. Receptywne i aktywne formy terapii wizualnej, muzykoterapii, terapii tańcem, dramoterapii, biblioterapii. Uczestnik arteterapii = podopieczny, pacjent, klient.. Twórcze pisanie i arteterapia narracyjna.
Arrasoterapia-węzły życia – Arteterapia reminiscencyjna; miejsce domu rodzinnego we wspomnieniach. Psychopatologia ekspresji; Art brut. Arteterapia analityczna. Fotografoterapia. Gabinet arteterapii: urządzenie, funkcjonowanie. Terapeutyczny wpływ kontaktu z naturą: silwo-talasso-pejzażoterapia. Hortiterapia. Hipoterapia. Dogoterapia.Kodeks etyczny i prawa autorskie w arteterapii. Analiza własnej twórczości i aktywności kulturalnej jako forma samooceny arteterapeuty.
Wykład konwersatoryjny. Praca z książką i komputerem. Dyskusja. Metoda sytuacyjna. Pokaz. Prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pozytywny wynik testu wiedzy
Ocena uwzględnia:
Skala ocen testowania ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Aktywność studenta na zajęciach –
Udział w dyskusji, wykazanie się wiedzą, zaangażowaniem i inwencją. Prezentacja i interpretacja własnego wytworu artystycznego.
narzędzie weryfikacji: adekwatnie do danego tematu zajęć
Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen: z testu oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa uwzględnia ocenę za aktywność na zajęciach i ocenę z testu (60% wyniku testu i 40% z oceny z aktywności )
Nowe, aktualne
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)