SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy malarstwa |
Kod przedmiotu | 03.1-WP-ARTEP-PMAL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- poznanie różnorodnych technik malarskich i zastosowanie ich we wspólnych i indywidualnych działaniach twórczych. Przedmiot ma za zadanie odkodować wszelkie ograniczenia i uruchomić ponownie własne zdolności by pozwolić sobie na działanie z poziomu intuicji;
- czynny udział w procesie malarskim zmierzający do tego, by znajdować niekonwencjonalne i nowatorskie rozwiązania, zachowując własną indywidualność i niepowtarzalność;
- tworzenie obrazu skorelowanego z każdym innym procesem tworzenia;
- poszukiwanie analogi w krótkotrwałych i długotrwałych aktywnościach w naszym życiu;
- uwrażliwienie studenta na znajomość środków, dysponowanie umiejętnościami rzemiosła oraz na świadomość w podejmowaniu decyzji;
- wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną w zakresie technik, narzędzi i materiałów malarskich.
Podstawowe kompetencje rysunkowe i malarskie.
Przedmiot obejmuje zapoznanie się studenta z technikami malarskimi: akwarela, gwasz, kredka, olej, akryl, kolaż. Punktem wyjścia jest podejście do malarstwa jako dyscypliny asymilującej szeroki wachlarz dostępnych środków wypowiedzi artystycznej.
Na zakres tematyczny składa się:
- obraz na płótnie, tradycyjne przedstawienie malarskie w oparciu o budowanie obrazu na płaszczyźnie, kompozycja statyczna lub dynamiczna, dominanta, równowaga itp.;
- obraz na kartonie, ścianie, działanie zespołowe, wspólne malowanie obrazu jako wspólna wypowiedź na ten sam temat;
- kolaż jako forma kreacji artystycznej, sumowanie rożnych spostrzeżeń i punktów widzenia w jeden artefakt;
- praca z mandalą, jako narzędziem, które sprawia, że procesy hamowania zaczynają dominować nad procesami pobudzania;
- malarstwo intuicyjne jako narzędzie do uwalniania emocji, wzmacniające przekonanie, iż można bez poczucia winy i lęku przyznać się do przeżywania buntu, cierpienia i wielu innych negatywnych emocji;
- kolor jako forma ekspresji w celu uzewnętrznienia nagromadzonych przeżyć.
Zakres tematyczny przedmiotu kładzie nacisk na umiejętność projektowania warsztatu malarsko - terapeutycznego w celu szeroko rozumianej aktywizacji uczestników oraz uczestniczenia w nim.
Metody kształcenia przebiegać będą dwutorowo. Z jednej strony, ćwiczenia obejmować będą tematy podstawowe dla malarstwa, takie jak studium przedmiotu i światła, temperatura barw, gamy barwne, akcenty kolorystyczne, budowa obrazu malarskiego przy wykorzystaniu technik malarskich takich jak: akwarela, gwasz, kredka, olej, akryl, kolaż, graffiti. Z drugiej strony, praca opierać się będzie na działaniach warsztatowych w zróżnicowanych przestrzeniach i środowiskach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą oceny jest realizacja tematów, które zmierzają do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w poszczególnych kryteriach:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach – 25%
- realizacja wszystkich podanych tematów– 25%
- kreatywne podejście do zajęć - 35%
- frekwencja - 15%
Ray Smith, Tajemnice warsztatu artysty, wyd. Muza, Warszawa 1997;
John Dewey, Sztuka jako doświadczenie, przeł. Andrzej Potocki, Wydawnictwo PAN, Warszawa 1975;
Wiesław Karolak, Olga Handford, Mandala w Arteterapii, Wydawnictwo WSHE, Łódź;
Wiesław Karolak, Arteterapia. Przygoda i porządek, Warszawa: Difin, 2013;
Ewelina Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce, Wydanie I, Kraków 2013,
Koryna Opala-Wnuk, Sztuka, która pomaga dzieciom: techniki arteterapii – mandala, relaksacja, wizualizacja, zabawa kolorem, drama, teatr terapeutyczny, Łodź: JK – Feeria Wydawnictwo, 2012;
Edukacyjny i terapeutyczny aspekt sztuki / pod red. Anny Marty Żukowskiej. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010
Małgorzata Olczak, Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2009;
M. Stańko-Kaczmarek, Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, Warszawa: Difin, 2013,
W. Szulc, Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2011; Arteterapia w medycynie i edukacji (red. Wiesław Karolak, Barbara Kaczorowska); Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, 2008.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 20:04)