SylabUZ
Course name | Pedagogy |
Course ID | 05.0-WP-PPWM-PO |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Tutorial | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki pedagogicznej na płaszczyźnie teoretycznej, wprowadzenie w przedmiot pedagogiki ogólnej, jej konteksty i dylematy, kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów pedagogicznych.
Brak
Wykłady
Pedagogika jako nauka i refleksja nad wychowaniem. Pedagogika teoretyczna i praktyczna.
Wyrazy podstawowe i pochodne w pedagogice.
Rozwój naukowy pedagogiki.
Budowa i miejsce pedagogiki w systemie nauk.
Działy współczesnej pedagogiki.
Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami wiedzy.
Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej.
Struktura i definiowanie pojęć pedagogicznych.
Ontologiczne, aksjologiczne i epistemologiczne podstawy edukacji.
Pedagogika ogólna jako dyscyplina naukowa.
Podstawowe właściwości wychowania.
Teoria warstwicowa rozwoju człowieka.
Granice wychowania.
Ćwiczenia
Zjawiska przemian w wychowaniu.
Współczesne systemy wychowania.
Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki.
Edukacja w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym.
Wychowanie w ujęciu systemowym.
Wychowanie jako działanie.
Wychowanie jako spotkanie.
Wychowanie jako pomoc.
Wychowanie jako pielęgnacja i piecza.
Wychowanie jako samorealizacja.
Pseudowychowanie.
Patologie wychowania.
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy.
Ćwiczenia - praca z tekstem źródłowym, pogadanka, dyskusja, praca w grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Egzamin w formie testu.
Konwersatoria
Zaliczenie z oceną na podstawie aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i konwersatorium.
Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Gorzów Wielkopolski 1993.
Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.
Kunowski S, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
Śliwerski B, Pedagogika ogólna, Kraków 2012.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Pedagogika, pod red. Z Kwiecińskiego, B. Śliwerskiego, t.1., Warszawa 2004.
Pedagogika, pod red. Z Kwiecińskiego, B. Śliwerskiego, t.2., Warszawa 2014.
Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t.1, Gdańsk 2015.
Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t.2, Gdańsk 2006.
Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t.3, Gdańsk 2006.
Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t. 4, Gdańsk 2010.
Śliwerski B, Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 2004.
Modified by dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (last modification: 12-04-2021 20:40)